Maanantai 7.1.2019 (radio)

Lasten keskittymiskyky on heikentynyt

Kännykkä lapsen kädessä koulussa
Lapset käyttävät paljon erilaisia älylaitteita niin kotona kuin koulussa. Kuva: Jaani Lampinen / Yle

Opettajat sanovat, että oppilaiden keskittymiskyky on heikentynyt.

Ylen kyselyssä yli 80 prosenttia opettajista sanoo, että oppilaiden keskittymiskyky on heikentynyt 5 viime vuoden aikana.

Opettajat sanovat, että keskittymiskyvyn heikkeneminen johtuu ehkä siitä, että oppilaat käyttävät paljon erilaisia älylaitteita.

Ylen kyselyyn vastasi yli 400 peruskoulun opettajaa eri puolilta Suomea.

Armeija sai uusia alokkaita

Alokkaita kasarmin takapihalla.
12500 alokasta aloitti armeijan peruskoulutusjakson. Kuva: Tiia Korhonen / Yle

Uudet alokkaat ovat tänään aloittaneet armeijan.

Alokkaiksi sanotaan miehiä ja naisia, jotka aloittavat armeijan peruskoulutuksen. Peruskoulutus kestää 8 viikkoa. Sen jälkeen vannotaan sotilasvala ja alokkaista tulee sotilaita.

Tänään armeijassa aloitti noin 12500 uutta alokasta. Heistä noin 500 on naisia.

Suomalaisten miesten on pakko osallistua maanpuolustukseen esimerkiksi armeijassa. Naisille armeija on vapaaehtoinen.

Lentokone suistui kiitoradalta

Raf Avian lentokone ajatuneena sivuun kiitoradalta Savonlinnan lentokentällä
Latvialainen Raf Avian lentokone suistui sivuun kiitoradalta, kun se yritti laskeutua Savonlinnan lentokentälle. Kuva: Onnettomuustutkintakeskus

Lentokone on ajanut ulos kiitoradalta Savonlinnassa.

Latvialaisen yhtiön kone laskeutui aamulla Savonlinnan lentokentälle, kun se suistui kiitotieltä sivuun.

Koneessa oli vain 3-henkinen miehistö, mutta ei yhtään matkustajaa. Kukaan ei loukkaantunut.

Onnettomuustutkintakeskus tutkii, mistä suistuminen johtui.

Huono sää esti taas etsinnät

Karttagrafiikka
Kuva: Yle Uutisgrafiikka

Norjassa sää oli tänään liian huono kadonneiden suomalaishiihtäjien etsimiseen. Huono sää on estänyt etsinnät jo monena päivänä.

3 suomalaista miestä ja 1 ruotsalainen nainen katosivat Norjassa viime viikolla keskiviikkona. Alueella oli samaan aikaan iso lumivyöry.

Norjan poliisi uskoo, että kadonneet jäivät lumivyöryn alle ja ovat kuolleet.

Poliisi kertoo, että lumivyöryn alle jäivät 29-, 32- ja 36-vuotiaat suomalaismiehet ja 29-vuotias ruotsalaisnainen.

Niinistö tekee valtiovierailun Kiinaan

Suomen ja Kiinan presidentit puolisoineen tapasivat Helsingissä huhtikuussa 2017.
Suomen ja Kiinan presidentit tapasivat Helsingissä huhtikuussa 2017. Kuva: Mauri Ratilainen / EPA

Presidentti Sauli Niinistö ja rouva Jenni Haukio tekevät valtiovierailun Kiinaan. Vierailu on ensi viikolla ja se kestää 2 päivää.

Presidentti Niinistö tapaa Kiinan presidentin Xi Jinpingin Pekingissä ensi maanantaina. Presidentit keskustelevat esimerkiksi Suomen ja Kiinan välisistä suhteista, suurvaltasuhteista ja muista kansainvälisistä aiheista.

Niinistö tapaa myös Kiinan pääministerin ja kansankongressin puhemiehen. Niinistön ohjelmassa on myös esimerkiksi seminaari, jossa puhutaan ilmastonmuutoksesta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee maahanmuuttajien kanssa heille tärkeistä asioista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä