Maanantai 7.8.2017 (radio)

 

S-ryhmän kaupat

Lappu kaupan ovessa kertoo, että ostoksille pääsee ympäri vuorokauden
S-ryhmälle tulee lisää kauppoja, jotka ovat aina auki. Kuva: Yle

S-kaupparyhmä aikoo pidentää kauppojen aukioloaikoja.

S-ryhmällä on nyt 48 kauppaa, jotka ovat aina auki, myös yöllä. Näitä kauppoja tulee lisää, S-kaupparyhmästä kerrotaan.

Lisäksi osa S-ryhmän kaupoista menee tulevaisuudessa kiinni myöhemmin kuin nyt.

S-kaupparyhmä pidentää kauppojen aukioloaikoja, koska asiakkaat sitä haluavat.

Turkin naiset

Turkkilaisia naisia osoittamassa mieltään puistossa.
Naisten mielenosoitus Turkissa. Kuva: Emily Mahringer

Turkissa riidellään naisten pukeutumisesta. Naiset ovat vihaisia, koska naisten kimppuun on hyökätty esimerkiksi shortsien takia. Turkissa kaikki miehet eivät pidä siitä, että naiset käyttävät shortseja.

Sadat naiset ovat osoittaneet mieltä eri puolilla Turkkia. Naiset sanovat, että heillä on oikeus pukeutua, miten he itse haluavat.

Turkin naisjärjestöt ovat huolissaan siitä, että naisten asema on tullut Turkissa huonommaksi monessa asiassa. Naisjärjestöjen mielestä se on presidentti Recep Tayyip Erdoğanin ja Turkin hallituksen syy. Erdoğan on esimerkiksi sanonut, että mies ja nainen eivät voi koskaan olla tasa-arvoisia.

Turvapaikanhakijoiden oikeusapu

Asianajaja Ville Punto.
Myös asianajaja Ville Punto on huolissaan turvapaikanhakijoiden oikeusavusta. Kuva: Katriina Laine / Yle

Täällä Suomessa lakimiehet ovat huolissaan siitä, saavatko turvapaikanhakijat tarpeeksi oikeusapua.

Lakimiesten mielestä turvapaikanhakijoiden tilanne huononi viime syksynä. Silloin hallitus teki muutoksia turvapaikanhakijoiden oikeusapuun.

Esimerkiksi turvapaikanhakijan avustajan palkkio ei nouse, vaikka hän tekee työntunteja enemmän. Palkkio on sama tuntimäärästä riippumatta. Jos avustaja ajattelee rahaa, hänen ei kannata tehdä työtä kovin huolellisesti.

Lakimiehet vaativat, että hallitus peruu oikeusavun muutokset.

Puutarhojen kasvit

Kuvassa on marjapensas.
Marjapensaissa on nyt paljon marjoja. Kuva: Jukka-Pekka Tyhtilä / Yle

Puutarhakasvit ovat kasvaneet tänä kesänä hyvin.

Sää ei ole ollut liian kuuma, ja kasvit ovat saaneet tarpeeksi vettä. Esimerkiksi marjapensaat voivat hyvin, ja marjoja on tullut paljon.

Melko kylmä sää on myös pitänyt kasvitaudit poissa puutarhoista. Kasvit ovat olleet terveitä ja voineet hyvin.

Viikon sää

Uimari Kiiminkijoessa Pohjois-Pohjanmaalla.
Kesä ei ole vielä ohi. Kuva: Eija Kontio / Lehtikuva

Tällä viikolla sää lämpenee. Sää alkaa lämmetä tiistaina, ja sen jälkeen on lämmintä. Suuressa osassa maata koko loppuviikko on kuiva ja lämmin. Lämpötila on yli 20 astetta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.35.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomi 100: Terveisiä Suomi-kouluista

Oppilaat laulavat koulussa Kielissä, Saksassa.

Suomi 100: Suomalainen juttu

Mies ottaa aurinkoa laiturilla.

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Iloisia ihmisiä kattoterassilla.

Luksian opiskelijoiden videoblogi

Osa 1 Osa 2 Osa 3 Osa 4 Osa 5 Osa 6-7 Osa 8 Osa 9 Osa 10

Suomen säästä

Revontulet leimuavat Olkkajärvellä

YKI

Mirja Tarnanen ja Shadi Hatem.

Opiskelija kysyy. Professori vastaa.

Kuuntele keskustelun 1. osa

Kuuntele keskustelun 2. osa

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä