Maanantai 7.9.2020 (radio)

Vienti vähenee

Paperirullia tehtaalla.
Paperirullia paperitehtaalla. Kuva: Helena Rosenblad / Yle

Suomen vienti on vähentynyt koronatilanteen takia.

Tavaravientie pieneni heinäkuussa noin 14 prosenttia viime vuoden heinäkuusta. Öljytuotteiden, paperin ja kuljetusvälineiden kauppa Suomesta ulkomaille on vähentynyt.

Monet vientifirmat ovat vähentäneet henkilökuntaa, koska vienti vähenee ja firmoilla menee aiempaa huonommin. Tänä vuonna teknologiateollisuudesta vähenee ehkä noin 10 000 työpaikkaa.

Käsidesistä kysytään aiempaa enemmän

Käsidesi Kalevan Prismassa.
Käsidesiä on nyt joka paikassa, esimerkiksi kaupan ovella. Kuva: Antti Eintola / Yle

Käsidesistä tulee aiempaa enemmän soittoja Myrkytystietokeskukseen. Soittajat kysyvät usein alle 6-vuotiaista lapsista. Lapsi on esimerkiksi pannut käsidesiä vähän suuhun. Se ei ole yleensä vaarallista. Jotkut aikuiset ovat juoneet käsidesiä tahallaan. Se on vaarallista.

Suomalaiset käyttävät käsidesiä paljon aiempaa enemmän. Siksi kyselyitä tulee Myrkytystietokeskukseen aiempaa enemmän.

Kyselyitä on tullut yli kaksi kertaa niin paljon kuin viime vuonna.

Nyt on rengasturvallisuusviikko

Renkaiden urien syvyyttä mitataan.
Renkassa pitää olla hyvä pinta. Kuluneilla renkailla ei saa ajaa. Kuva: Paula Hiljanen / Yle

Tällä viikolla vietetään rengasturvallisuusviikkoa. Rengasturvallisuusviikolla muistutetaan autoilijoita, että autossa pitää olla hyvät renkaat.

Kuluneet renkaat ovat liukkaat ja siksi vaaralliset. Kuluneet autonrenkaat voivat aiheuttaa onnettomuuksia ja kuolemia.

Koronatilanteen takia tänä vuonna ei järjestetä perinteisiä rengasratsioita, joissa neuvotaan autoilijoita. Poliisi kuitenkin valvoo liikennettä ja autojen renkaita.

Yksi uusi koronakuolema

Kuvassa on koronavirustestestausasema Helsingissä elokuun lopulla vuonna 2020.
Koronavirustestin näyteputkia. Kuva: Silja Viitala / Yle

Suomessa on raportoitu 1 uusi koronaviruskuolema. Tautiin, jonka koronavirus aiheuttaa, on kuollut Suomessa yhteensä 336 ihmistä.

Uusia koronavirustartuntoja on raportoitu maanantaina 36. Päijät-Hämeessä tartuntoja on raportoitu 11, mikä on siellä paljon.

Tiistaina sataa koko maassa

ihmisiä kävelemässä rankkasateessa
Tiistaina tarvitaan sateenvarjoa ja kumisaappaita, jos menee ulos. Kuva: Yle

Vielä sääennuste. Tiistaina sataa paljon. Aluksi sataa lännessä. Illalla sadealue saavuttaa maan itäosan ja lännestä selkenee. Päivän ylin lämpötila on 9 ja 16 asteen välillä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.35 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Eduskuntavaalit 2023 selkosuomeksi

Kaksi naista ja kaksi miestä vierekkäin seinää vasten.

Mohor Banerjee, Janica Hirvenkivi ja Petri Strömberg keskustelevat Tuukka Lukinmaan kanssa.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä