Maanantai 8.10.2018 (radio)

Tutkijat varoittavat ilmaston lämpenemisestä.. Tutkijat sanovat, että saasteiden päästämistä ilmaan pitää vähentää nopeasti, jotta ilmasto ei lämpene liikaa. Lämpeneminen aiheuttaa paljon haittaa luonnolle ja ihmiselle. Öljyn, kivihiilen ja turpeen käyttö polttoaineena pitää lopettaa, tutkijat sanovat.
Metsiä hakataan nyt ennätystahtia
Suomessa hakataan nyt paljon metsää. Ennätyshakkuut johtuvat siitä, että teollisuudessa kysyntä kasvaa. Myös sellun hinta on noussut ennätyskorkealle.
Ilmastotutkijat pitävät huonona, että Suomessa kaadetaan nyt paljon metsää. Metsä puhdistaa ilmasta hiilidioksidikaasua ja vähentää ilmaston lämpenemistä.
Hyvät kokemukset lapsena luonnosta auttavat aikuisena
Monissa kouluissa mennään ulos luontoon pitämään tunteja. Tutkijat ovat huomanneet, että kun lapsella on kivaa luonnossa, se auttaa aikuisena tekemään ympäristöystävällisiä kulutuspäätöksiä. Koulujen opetussuunnitelma kannustaa luonnossa oppimiseen ja opettamaan kestävää elämäntapaa.
Talouden Nobel Nordhouselle ja Romerille

Talouden Nobel-palkinto on myönnetty kahdelle USA:laiselle tutkijalle. Talouden Nobel-palkinnon saavat William Nordhouse ja Paul Romer. Nordhouse on tutkinut ilmaston ja talouden vuorovaikutusta ja Romer keksintöjen merkitystä taloudelle.
Ympärileikattuja naisia hoidetaan Suomessa

Suomessa hoidetaan monia naisia, jotka on ympärileikattu. Synnytyslääkärit tapaavat vuodessa yli 100 naista, jotka on ympärileikattu. He ovat yleensä maahanmuuttajia. Lääkärit haluavat kertoa perheille, että ympärileikkaus on haitallinen naisille. Synnytyksessä ympärileikkaus voi vaatia hoitoa. Lääkäreille toivotaan lisää koulutusta tavata maahanmuuttajanaisia, jotka on ympärileikattu.
Sanomissa yt-neuvottelut

Mediayhtiö Sanoma aloittaa yt-neuvottelut. 80 ihmisen työ voi loppua tai vähentyä. Yt-neuvottelut koskevat sanomalehti Helsingin Sanomia, aikakauslehtiyksikkö Sanoma Lifestyleäja lasten- ja nuortenlehtiyksikkö Sanoma Kidsiä.