Maanantai 8.11.2021 (radio)

Kehitysvammaisten kohtelu

Kuva tuoliin teipillä sidotusta lapsesta. Taustalla kuva Onnikoti Omenapuun rakennuksesta.
Alaikäistä, kehitysvammaista lasta sidottiin lainvastaisesti tuoliin ja sänkyyn hämeenlinnalaisessa hoivakodissa. Kuva: MOT-toimitus & Terhi Liimu / Yle

Kehitysvammaisten ihmisten kohtelusta on paljastunut vakavia epäkohtia.

Ylen MOT kävi läpi yli 60 viranomaisten valvontapäätöstä ja ratkaisua. Niistä yli 50 tapauksessa oli annettu moitteita.

Räikeimmät epäkohdat paljastuivat Mehiläisen omistamassa hoivakodissa Hämeenlinnassa. Siellä alaikäistä, kehitysvammaista poikaa oli useiden vuosien ajan kohdeltu kaltoin ja lainvastaisesti. Poikaa esimerkiksi sidottiin teipeillä ja kuormaliinoilla. Häntä oli myös pahoinpdelty.

Koronapotilaat

Hoitaja otti nenä-nielunäytettä Mehiläisen drive-in-testausasemalla Helsingissä 2. heinäkuuta.
Hoitaja ottaa koronanäytettä. Kuva: Silja Viitala / Yle

Koronapotilaiden määrä Suomen sairaaloissa kasvaa.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos kertoo, että sairaaloissa on nyt yli 250 koronapotilasta eli 15 enemmän kuin perjantaina. Tehohoidossa on 34 koronapotilasta.

Perjantain jälkeen on raportoitu 12 uutta koronakuolemaa.

Myös koronatartuntojen määrä kasvaa. 2 viime viikon aikana on raportoitu noin 9000 tartuntaa. Se on noin 1500 tartuntaa enemmän kuin 2 edellisen viikon aikana.

Vieraskieliset työntekijät

Henkilökuva - Juliana I Nengah työnsä äärellä LTP Logisticin varastolla
Balilaisen I Nengah Julianan työpaikalla puhutaan suomea ja englantia. Kuva: Esa Syväkuru / Yle

Monet suomalaisfirmat eivät uskalla palkata vieraskielisiä työntekijöitä.

Vaikka monilla firmoilla on pulaa työntekijöistä, ne eivät uskalla palkata ihmisiä, jotka eivät puhu sujuvaa suomea.

Vuokratyöfirma Baronan kyselyssä noin 40 prosenttia firmoista sanoi, että niissä voi työskennellä vain suomen kielellä.

Kyselyn mukaan suurin este vieraskielisten palkkaamiselle on työantajan kielitaito. Firmoissa ei osata tarpeeksi hyvin englantia.

Vedenalainen meriluonto

Rakkohauru on yksi Itämeren avainlajeista. Lajia löytyi muun muassa Helsingin Lauttasaaren edustalta.
Rakkohaurua löytyi esimerkiksi Lauttasaaren edustalta Helsingissä. Kuva: Joonas Hoikkala / Metsähallitus

Pääkaupunkiseudun meriluonnosta on löydetty useita harvinaisia lajeja.

Pääkaupunkiseudun edustalta löytyi esimerkiksi meriajokasta, rakkohaurua ja näkinpartaisleviä. Ne ovat kaikki Itämerelle arvokkaita lajeja.

Espoon Nuottalahdelta löytyi uutena lajina merihapsikkaa, joka on uhanalainen laji.

Helsingissä ja Kirkkonumella merestä löydettin myös valesinisimpukkaa, joka on Itämeressä vieraslaji. Se on levinnyt tänne Meksikonlahdelta laivojen mukana.

Vedenalaista meriluontoa on kartoitettu kesän ja alkusyksyn aikana pääkaupunkiseudulla, Saaristomerellä ja Ahvenanmaalla.

Tiistain sää

Suomen sääkartta
Kuva: Yle

Tiistaina lännestä leviää sateita. Sateet tulevat aluksi lumena, mutta etelässä ja lännessä sade muuttuu nopeasti vedeksi. Idässä on poutaa vielä iltapäivällä.

Pohjoisessa on päivälläkin pakkasta, muualla lämpötila on -3 ja +4 asteen välillä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Aluevaalit 2022

Graafinen Aluevaalit 2022 -tunnus.

Mistä aluevaaleissa on kysymys?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä