Maanantai 8.1.2018 (radio)


Velkaongelmat

Nainen ottaa lainaa kännykällä
Pikavippi on helppo ottaa, mutta sen korko on iso. Kuva: Yle

Monet suomalaiset joutuvat oikeuteen velkojen takia. Monilla on velkaa niin paljon, että he eivät pysty maksamaan laskuja.

Monien velkaongelmat pahenevat pikavippien takia. Pikavipit ovat lainoja, joita saa esimerkiksi internetin tai puhelimen kautta.

Velkajuttujen määrä on kasvanut oikeuksissa nopeasti. Oikeudet käsittelivät paljon useampia velkajuttuja vuonna 2017 kuin vuonna 2016.

Ravintola-ala

Kokkeja ravintolasalissa
Kokeille riittää töitä Lapissa. Kuva: Antti Mikkola / Yle

Lapissa on liian vähän ravintola-alan työntekijöitä. Hotellit ja ravintolat tarvitsevat lisää työntekijöitä, koska Lapissa käy talvella paljon turisteja.

Ravintolat yrittävät saada kokkeja esimerkiksi niin, että ne maksavat parempia palkkoja kuin ennen. Työntekijöiden ammattiliitto toivoo, että myös ravintolatyön arvostus kasvaa.

Irtisanomiset

Kuvituskuva. Henkilö irtisanotaan.
Irtisanominen eli potkut on vakava asia. Kuva: Jonna Karjalainen / Yle

Firmat irtisanoivat viime vuonna vähemmän työntekijöitä kuin pitkään aikaan. Viime vuonna noin 3300 työntekijää jäi ilman työtä.

Työntekijäjärjestö SAK tekee tilastoa irtisanomisista. Kuntien työpaikat eivät ole tilastossa mukana.

Sähköpyörä

Sähköpyörä urheilukaupassa
Tässä sähköpyörässä on akku istuimen takana. Kuva: YLE / Kati Siponmaa

Sähköpyörällä voi ajaa myös talvella.

Pyöräilijän pitää kuitenkin tuoda pyörän akku sisään, kun ulkona on kylmä. Akku ladataan lämpimässä.

Sähköpyörä tarvitsee akkua moottorin takia. Pyörän pieni moottori auttaa pyöräilijää esimerkiksi mäessä. Siksi pyöräilijän on mukava käyttää sähköpyörää, ja monet ajavat autolla vähemmän sähköpyörän ansiosta.

Sähköpyörä maksaa kuitenkin enemmän kuin tavallinen pyörä. Siksi liikenneministeriö miettii, voiko valtio alkaa maksaa tukea sähköpyörän ostamiseen.

Sauna

nainen saunoo
Saunominen on terveellistä. Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Saunasta on saatu lisää tietoa. Uusi tutkimus kertoo, että saunominen on terveellistä.

Itä-Suomen yliopiston tutkijat selvittivät, miten saunominen vaikuttaa verenpaineeseen ja verisuoniin.

Tutkijat huomasivat, että verenpaine laski saunomisen takia. Se on terveellistä, koska monilla ihmisillä on liian korkea verenpaine.

Saunominen vaikutti terveellisesti myös verisuoniin. Verisuonet toimivat hyvin ja olivat joustavia saunomisen jälkeen.

Tutkimus tehtiin oloissa, jotka olivat samanlaiset kuin tavallisessa kotisaunassa. Koehenkilöitä oli 100, ja he saunoivat puoli tuntia.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä