Maanantai 8.2.2021 (radio)

Koronatartunnat

Kyltti Mehiläisen drive-in -koronatestiin Rovaniemellä.
Kyltti Mehiläisen drive-in -koronatestiin Rovaniemellä. Kuva: Perttu Ruokangas / Yle

Suomessa on 9 uutta koronakuolemaa. Sairaalahoidossa on koronan takia 125 ihmistä.

Uusia koronatartuntoja on 353. Uusia tartuntoja on selvästi eniten Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirissä.

Tartuntoja on ollut Suomessa nyt yhteensä lähes 48 000. Koronavirusrokotteen on Suomessa saanut tähän mennessä yli 170 000 ihmistä.

Mökkikauppa

Maisema myynnissä olevan kesämökin ikkunasta järvelle.
Rantamökkien ja -tonttien kaupat yleistyivät koronavuonna. Kuva: Jarkko Riikonen / Yle

Mökkejä ostetaan enemmän kuin aiemmin. Mökkejä ostetaan paljon varsinkin, jos ne ovat järven tai meren rannalla.

Rantamökkejä myytiin viime vuonna 40 prosenttia enemmän kuin vuotta aikaisemmin. Rantamökit myös maksavat enemmän kuin ennen.

Euroopan lumimyräkkä

Ihmiset työntävät lumeen juuttuneita autoja Hollannissa.
Ihmiset työntävät lumeen juuttuneita autoja Haarlessa, Hollannissa. Kuva: Vincent Jannink / EPA

Eri puolilla Eurooppaa satoi viikonloppuna paljon lunta.

Lumimyrsky aiheutti satoja liikenneonnettomuuksia. Junat ja lennot olivat myöhässä. Lunta satoi paljon esimerkiksi joissakin osissa Saksaa ja Britanniaa.

Hollannissa myrsky oli rajumpi kuin pitkään aikaan. Junaliikenne Hollannissa pysäytettiin kokonaan.

Esimerkiksi Bulgariassa maanteillä sattui paljon kolareita.

Lunta sataa paljon vielä alkuviikon aikana ainakin Saksassa ja Puolassa.

Meritaimen

Pyöreäkivisestä sorasta on tehty meritaimenelle kutupaikka Pakajoen Koirakoskeen Muoniossa elokuussa 2019.
Pyöreäkivisestä sorasta on tehty meritaimenelle kutupaikka Pakajoen Koirakoskeen Muoniossa elokuussa 2019. Kuva: Uula Kuvaja / Yle

Meritaimen on lisääntynyt Suomenlahdella viime vuonna erittäin hyvin, kertoo Luonnonvarakeskus. Meritaimenella on ollut Suomenlahdella joissakin paikoissa jopa ennätysmäärä poikasia.

Meritaimen on lisääntynyt hyvin, koska syksyllä on satanut paljon ja meritaimenen suojelu on onnistunut.

Meritaimen on erittäin uhanalainen kala. Meritaimen on rauhoitettu.

Emil Ruusuvuori

Emil Ruusuvuori ja Gael Monfils Australian avointen avauskierroksen ottelun jälkeen 2021.
Ruusuvuori nappasi yhden uransa makeimmista voitoista Gael Monfilsia vastaan.

Emil Ruusuvuori on päässyt 2. kierrokselle tenniksen Australian avoimissa. Ruusuvuori voitti ranskalaisen Gael Monfilsin 3-2.

Emil Ruusuvuori pelaa turnauksen 2. kierroksella espanjalaista Pedro Martinezia vastaan. Ottelu pelataan Suomen aikaa keskiviikkona aamulla.

Maailmassa pelataan joka vuosi 4 erityisen suurta ja arvostettua tennisturnausta. Australian avoin kuuluu näihin turnauksiin.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.35 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä