Maanantai 8.4.2019 (radio)


Libyaa uhkaa sisällissota

Taistelijoita kerääntyi Libyan pääkaupungin Tripolin liepeille viikonloppuna. Päällikkö Khalifa Haftar on kutsunut kaikkia lhänelle uskollisia liittymään Tripolin valtausyritykseen.
Taistelijoita Libyan pääkaupungin Tripolin lähellä. Kuva: STR / EPA

Libyan valtiota Afrikassa uhkaa paha sisällissota. Hallituksen ja kapinallisten sotajoukot taistelevat toisiaan vastaan.

Kapinalliset ovat vallanneet suuren osan Libyasta. Nyt kapinalliset yrittävät vallata maan pääkaupungin Tripolin.

Taisteluissa on kuollut ainakin 30 ihmistä. YK kertoo, että ainakin 2 800 ihmistä on joutunut jättämään kotinsa taistelujen takia.

Länsimaat ovat toivoneet Libyaan tulitaukoa, mutta kumpikaan osapuoli ei ole noudattanut toivetta.

Libyassa on ollut levotonta jo vuodesta 2011. Silloin diktaattori Muammar Gaddafi menetti valtansa ja hänet tapettiin.

Israel sulkee rajanylityspaikkoja

Israelin pääministeri Benjamin Netanjahu puhui toimittajille Jerusalemissa torstaina.
Israelin pääministeri Benjamin Netanjahu.

Israelissa järjestetään parlamenttivaalit huomenna tiistaina.

Israel sulkee vaalipäivän ajaksi palestiinalaisalueiden rajanylityspaikat. Armeija sanoo, että Gazan ja Länsirannan rajanylityspaikat suljetaan keskiyöllä. Rajat pysyvät kiinni vuorokauden.

Rajojen sulkeminen vaikeuttaa kymmenien tuhansien Israelissa töissä käyvien palestiinalaisten elämää.

Suomen ehdokkaat EU:n kirjallisuuspalkinnon saajaksi on valittu

Heikki Kännö
Heikki Kännö on ehdolla Euroopan unionin kirjallisuuspalkinnon saajaksi. Kuva: Helena Kulmala

Suomen ehdokkaat Euroopan unionin kirjallisuuspalkinnon saajaksi on valittu.

Ehdolle ovat päässeet Mia Franckin romaani Bombträdgården eli Pommipuutarha, Heikki Kännön Sömnö, Piia Leinon Taivas ja Eeva Rohaksen Raivo.

Tänä vuonna palkinnon saa yhteensä 14 maata. Voittaja kerrotaan toukokuun lopulla.

Saimaannorpan pesälaskenta voi olla hankalaa

Lämmin kevätsää kutsuu norpat jään pinnalle. Norppaemo imettää kuuttia keväällä 2003.
Saimaannorpan pesinnän uskotaan sujuneen hyvin. Kuva: Tero Sipilä / Metsähallitus

Saimaannorppien pesien laskeminen on tänä vuonna vaikeaa. Jäät ovat niin heikot, että norppien pesille ei ehkä voi mennä.

Tänä keväänä yritetään laskea saimaannorpan poikasten eli kuuttien määrä niin tarkasti kuin mahdollista. Metsähallitus arvioi, että kuutteja syntyy ainakin 80. Viime vuonna kuutteja syntyi ennätyksellisen monta eli 86 kappaletta.

Saimaannorppa tarvitsee pesää varten lunta. Talvella oli paljon lunta, joten talvi oli norpan lisääntymiselle oikein hyvä.

Kesänopeudet tulevat voimaan

Mies vaihtaa nopeusrajoitusmerkin näyttämään sadan kilometrin tuntinopeusrajoitusta.
Kesällä saa ajaa kovempaa kuin talvella. Kuva: Mika Moksu / Yle

Kesänopeudet tulevat voimaan Suomen maanteillä tällä viikolla.

Kesällä saa ajaa kovempaa kuin talvella. Moottoriteillä nopeusrajoitus nousee 120 kilometriin tunnissa, pääteillä saa ajaa sataa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä