Maanantai 8.7.2019 (radio)

Uusi Demokratia voitti Kreikan vaalit

Kyriakos Mitsotakis
Kreikan keskustaoikeistolainen Uusi Demokratia -puolue palasi valtaan sunnuntain vaaleissa Kyriakos Mitsotakisin johdolla. Kuva: Orestis Panagiotou / EPA

Valta on vaihtunut Kreikassa. Kreikkalaiset äänestivät sunnuntaina parlamenttivaaleissa. Keskustaoikeistolainen. Uusi Demokratia -puolue sai äänistä noin 40 prosenttia.

Puolue saa parlamenttiin 158 paikkaa 300:sta. Puolue nousee takaisin valtaan.

Kreikan hallituksessa on tällä hetkellä vasemmiston Syriza-puolue. Syriza hävisi ja sai runsaan 30 prosentin ääniosuuden.

Pääministeri Aléxis Tsípras on onnitellut Kyriakos Mitsotakisia, josta tuli uusi pääministeri.

Uusi Demokratia on luvannut pienentää kreikkalaisten veroja. Monet kreikkalaiset ovat kyllästyneet siihen, että heillä on verojen ja valtion säästöjen takia vähemmän rahaa kuin ennen.

Kreikan taloustilanne on ollut huono jo pitkään. Kreikan ongelma on, että valtiolla on hyvin paljon velkaa.

Varusmiesliitto esittää armeijaa myös naisille

Naisalokas Meri Nuutinen valmistautuu asepalvelukseen.
Alokas Meri Nuutinen valmistautuu asepalvelukseen. Kuva: Antti-Jussi Korhonen / Yle

Varusmiesliitto esittää, että myös naisten pitää käydä armeija. Nyt naisten asepalvelus on Suomessa vapaaehtoinen.

Varusmiesliitto ehdottaa myös, että fyysiset ja psyykkiset testit tehdään jo kutsunnoissa. Varusmiesliitto sanoo, että palvelukseen pitää ottaa alokkaat koko ikäluokasta sukupuolesta riippumatta.

Liiton puheenjohtaja Matias Pajula sanoo, että asepalvelus on monien mielestä epäoikeudenmukainen.

Uudet alokkaat ovat aloittaneet tänään palveluksen armeijassa. Uusia alokkaita on yli 12 000. Melkein 10 000 aloittaa maavoimissa ja noin 1 700 merivoimissa.

Palvelus alkaa 8 viikon peruskoulutuksella.

Luumusadosta on tulossa ennätyssuuri

Luumupuussa runsaasti raakileita.
Luumusadosta on tulossa ennätysrunsas. Kuva: Simo Tommola

Kesän hedelmäsadosta on tulossa hyvä.

Varsinkin luumuja on tulossa ennätyksellisen paljon. Siksi viljelijöiden kannattaa poistaa puista jopa puolet raaoista luumuista. Vaara on, että luumupuut käyttävät hedelmien kasvattamiseen liikaa energiaa. Silloin ne eivät selviä ensi talvesta. Oksat voivat myös katketa.

Omenasadosta on tulossa keskinkertainen. Myös raakoja omenia kannattaa poistaa oksista.

Kaustisella soi taas kansanmusiikki

Yleisöä areenan täydeltä Kaustisella
Kaustisella soi taas kansanmusiikki. Kuva: Raila Paavola / Yle

Kaustisen kansanmusiikkijuhlat ovat alkaneet Keski-Pohjanmaalla.

Viikon aikana on 1 600 konserttia ja noin 4000 esiintyjää. Tänäkin vuonna lavalla nähdään kotimaisia ja ulkomaisia huippuartisteja.

Kesän festivaaleilla on 3 teemaa: kansainvälisyys, rytmi ja Savon maakunta.

Kaustisen kansanmusiikkijuhlille odotetaan tänä vuonna paljon kävijöitä. Viime vuonna yleisötavoite oli 47 000 ja se saavutettiin.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä