Maanantai 8.8.2022

TV:n selkouutisilla on kesätauko 6.6.–12.8.
Lue ja kuuntele radiolähetys tästä.

Vastaanottokeskukset

Huone jossa kerrosänkyjä ja pöytä tuoleineen.
Vastaanottokeskus Helsingissä. Kuva: Mårten Lampén / Yle

Suomesta hakee suojaa nyt paljon ihmisiä. Suomen vastaanottojärjestelmässä on nyt enemmän asiakkaita kuin koskaan aiemmin.

Maahanmuuttovirasto kertoo, että vastaanottojärjestelmässä on yli 37 000 ihmistä. Se on enemmän kuin esimerkiksi vuoden 2015 pakolaiskriisin aikana.

Määrää ovat kasvattaneet ukrainalaiset, jotka ovat paenneet sotaa. Yli 35 000 ukrainalaista on jättänyt Suomessa hakemuksen tilapäisestä suojelusta. Monet heistä ovat äitejä ja lapsia.

Polttoaineiden hinta

Huoltoaseman hinnastokyltti, jonka takana pyöräilevä mies.
Polttoaineiden hinta on laskenut. Enimmäkseen bensiini ja diesel maksavat nyt vähän yli 2 euroa litra. Kuva: Sara Aaltio / Yle

Polttoaineiden hinta on jatkanut laskua. Diesel-polttoaineen litrahinta on laskenut muutamilla paikkakunnilla jo alle 2 euron.

Yli 5 kuukauteen bensiiniä tai dieseliä ei ole saanut alle 2 eurolla litra. Bensiinin hinta on nyt vähän yli 2 euroa litra.

Bensiinin ja dieselin hinta on laskenut, koska hallitus on pienentänyt uusiutuvien polttoaineiden jakeluvelvoitetta. Hintaa laskee myös se, että polttoaineiden ostaminen on vähentynyt korkean hinnan takia.

Junaliikenne

Rautatiesilta Lempäälässä.
Joku on ehkä tehnyt ilkivaltaa kaapeleille tällä junasillalla Lempäälässä. Kuva: Jani Aarnio / Yle

VR:n junaliikenne oli maanantaina aamulla ja päivällä poikki monta tuntia Tampereen ja Riihimäen välillä. Junaliikenne keskeytyi, koska sähkökaapeleihin tuli vika.

Väylävirasto sanoo, että kaapelivian syy on ehkä ilkivalta. Joku tai jotkut ihmiset ovat ehkä rikkoneet kaapeleita, jotka ohjaavat junaradan laitteita.

Väylävirasto on tehnyt asiasta rikosilmoituksen poliisille. Junaliikenne Tampereen ja Riihimäen välillä alkoi kulkea taas iltapäivällä.

Museoiden vilkas kesä

Museokorttia näytettään lukulaitteelle.
Museokortilla pääsee tosi moniin museoihin Suomessa. Museokortti on suosittu. Kuva: Antti Haanpää / Yle

Suomalaiset ovat käyneet paljon museoissa tänä kesänä. Museoissa on käynyt jopa enemmän ihmisiä, kuin ennen korona-aikaa.

Monet suomalaiset haluavat nyt mennä museoihin ja tapahtumiin pitkän tauon jälkeen. Ihmiset ovat myös palanneet esimerkiksi Helsingin isoihin museoihin. Kesälomalla suomalaiset myös liikkuvat paljon.

Myös museokortti, eli vuosilippu, jolla pääsee moniin museoihin, on lisännyt paljon suomalaisten intoa käydä museoissa.

Sää

Tiistain sääkartta.
Tiistaina on enimmäkseen poutaa eli ei sada.

Tiistaina maan etelä- ja keskiosassa on poutaa eli ei sada. Pilvisyys vaihtelee.

Pohjoisessa pilvisyys on runsasta ja paikoin tulee sadekuuroja.

Lämpötila on maan etelä- ja keskiosassa 20 ja 23 asteen välillä. Pohjoisessa lämpötila on 15 ja 21 asteen välillä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä