Maanantai 9.10.2017 (radio)

 

Perheuutinen

Jenni Haukio ja Sauli Niinistö
Jenni Haukio ja Sauli Niinistö saavat vauvan helmikuussa. Kuva: Martti Kainulainen / Lehtikuva

Suomen presidenttipari saa lapsen. Presidentti Sauli Niinistön ja rouva Jenni Haukion vauva syntyy helmikuussa.

Sauli Niinistö ja Jenni Haukio menivät naimisiin vuonna 2009. He kertovat, että he ovat toivoneet lasta jo kauan.

Vauva on Haukion ensimmäinen lapsi ja Niinistön kolmas lapsi. Presidentillä on ensimmäisestä avioliitosta 2 poikaa, jotka ovat jo aikuisia.

Presidentinlinnasta kerrotaan, että lapsen syntymä ei vaikuta presidentin työhön. Tämä on ensimmäinen kerta, kun Suomessa syntyy vauva presidentille, joka on virassa.

Sote-uudistus

Hoitohenkilökuntaa leikkausrobotin äärellä.
Terveyspalveluja on yritetty uudistaa jo kauan. Kuva: Markus Sjöberg / Yle

Sote-uudistus menee eteenpäin. Sote-uudistus koskee sosiaalipalveluja ja terveyspalveluja.

Hallituksen uuteen suunnitelmaan kuuluvat esimerkiksi asiakassetelit. Asiakas voi mennä esimerkiksi silmäleikkaukseen mihin tahansa Suomessa ja maksaa leikkauksen asiakassetelillä. Asiakasseteliä voi käyttää vain tärkeään hoitoon, ei esimerkiksi kauneusleikkaukseen.

Sote-uudistuksen tavoite on, että ihminen voi itse valita, mistä hän saa hoitoa. Hän saa valita, haluaako hän käydä julkisessa vai yksityisessä sote-keskuksessa. Ihmiset saavat valita oman sote-keskuksen vuonna 2021.

Terveyspalvelut halutaan uudistaa Suomessa niin, että rahat riittävät hyviin palveluihin koko Suomessa myös tulevaisuudessa.

Aaltovoima

Aaltoenergiavoimala.
Järvenpäässä kootaan aaltovoimalaa, joka viedään Portugaliin. Kuva: Mikko Ahmajärvi / Yle

Suomessa kehitetään aaltovoimaa. Idea on muuttaa meren aaltojen liike sähköksi. Se tapahtuu aaltovoimalassa.

Suomalaiset haluavat myydä aaltovoimaloita moniin maihin. Järvenpäässä kootaan jo aaltovoimalaa, joka viedään Portugaliin. Neuvotteluja käydään myös monien muiden maiden kanssa.

Aaltovoima on hyvä tapa tehdä sähköä. Se ei saastuta luontoa, eivätkä aallot meristä lopu.

Aleksis Kiven päivä

Aleksis kiven -patsas Helsingissä.
Aleksis Kivi on Suomen kansalliskirjailija. Kuva: Seppo Sarkkinen / Yle

Tiistaina vietetään Aleksis Kiven päivää.

Kirjailija Aleksis Kivi eli 1800-luvulla. Hän kirjoitti esimerkiksi kirjan Seitsemän veljestä.

Aleksis Kiveä sanotaan Suomen kansalliskirjailijaksi. Siksi Aleksis Kiven päivä on myös suomalaisen kirjallisuuden päivä.

Aleksis Kiven päivää vietetään aina lokakuun 10. päivä, koska se on Kiven syntymäpäivä. Aleksis Kiven päivänä liputetaan.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.35.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomi 100: Suomalainen juttu

Alakoululaisia ottamassa ruokaa koulun ruokalassa.

Suomi 100: Terveisiä Suomi-kouluista

Suomikoulu Kuola Lumpur Malesiassa.

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Kuva Luksian videoblogisarjan lopetusjaksosta.

Suomen säästä

Revontulet leimuavat Olkkajärvellä

YKI

Mirja Tarnanen ja Shadi Hatem.

Opiskelija kysyy. Professori vastaa.

Kuuntele keskustelun 1. osa

Kuuntele keskustelun 2. osa

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä