Maanantai 9.11.2020 (radio)

Koronarokotteen kehittäminen etenee

BioNTechin rakennus Saksassa Mainzissa.
Saksalainen lääkefirma BioNTech Kuva: Ronald Wittek / EPA

Lääkeyhtiöt Pfizer ja BioNTech ovat kertoneet, että ne ovat edistyneet koronarokotteen kehittämisessä.

Yhtiöt ilmoittavat, että rokote on tehokas. Rokote on estänyt 90-prosenttisesti koronataudin kehittymisen. Nämä tulokset ovat 3. vaiheen testeistä.

Rokotetesteissä on ollut yli 40 000 ihmistä 6 maassa. Testit kertovat, että rokote ei ole ollut terveydelle vaarallinen.

Pfizer kertoo, että se voi valmistaa vuoden loppuun mennessä 50 miljoonaa rokotetta. Ensi vuoden aikana rokotteita valmistuu 1,3 miljardia.

THL neuvoo pikkujoulujen juhlijoita

Tanssia ravintolan parketilla.
Pikkujouluissa on hyvä pitäää turvavälit. Tanssiminen vieraiden kanssa ei koronan takia ole turvallista. Kuva: Heli Sorjonen

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos on antanut turvallisuusohjeet pikkujoulukauteen.

THL sanoo, että pikkujouluja kannattaa viettää vain alle 10 hengen ryhmässä. Näin voidaan välttää se, että kaikki työyhteisön tai harrastuspiirin jäsenet sairastuvat samanaikaisesti.

THL neuvoo myös pitämään musiikin sellaisella tasolla, ettei pikkujouluvieraiden tarvitse puhua kovaa.

Perussuomalaiset nousi, kokoomus laski

Lokakuu 2020 puoluekannatus
Kuva: Ilkka Kemppinen / Yle

Perussuomalaiset on vahvistanut suosituimman oppositiopuolueen asemaa. Näin kertoo Ylen puoluekannatusmittaus.

Perussuomalaisten kannatus on nyt 19,5 prosenttia.

Suosituin puolue on edelleen pääministeripuolue SDP, jonka kannatus on 21,2 prosenttia.

Oppositiopuolue kokoomuksen suosio on laskenut ja on nyt 16,6 prosenttia.

Hallituspuolue keskustan kannatus on noussut ja on 12,4, prosenttia. Muista hallituspuolueista vihreiden suosio on 10,8, vasemmistoliiton 7,7 ja RKP:n 4,3 prosenttia.

Kristillisdemokraatit on noussut 4 prosenttiin. Nyt-liikettä äänestäisi 1,6 prosenttia vastaajista.

Viron sisäministeri eroaa

Mart Helme
Viron sisäministeri Mart Helme. Kuva: Valda Kalnina / EPA

Viron sisäministeri Mart Helme eroaa ministerin tehtävästä.

Oikeistopopulistisen Ekre-puolueen ministeri Mart Helme kyseenalaisti eilen Joe Bidenin voiton USA:n presidentinvaaleissa. Helme sai tästä paljon arvostelua.

Valtiovarainministeri Martin Helme on sanonut, että vaalit olivat "selvästi vilpilliset".

Viron presidentti Kersti Kaljulaid sanoo, että kommentit ovat hyökkäys Viron demokratiaa ja tärkeintä liittolaissuhdetta vastaan.

Sisäministeri Helme sanoi, että eron syy on virolaisten tiedotusvälineiden valehtelu.

Mart Helme herätti viime vuonna huomiota, kun hän kutsui Suomen pääministeri Sanna Marinia myyjätytöksi.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Videoita kuntavaaleista

Henkilö tiputtaa äänestyslipukkeen vaaliuurnaan.

Demokratia. Kunnan tehtävät. Kunnan päättäjät.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä