Maanantai 9.1.2017 (radio)

Perustulokokeilu on alkanut

Juha Järvinen
Kurikkalainen Juha Järvinen uskoo, että perustulon avulla hän voi jälleen alkaa yrittäjäksi. Kuva: Ville Hakonen / Yle

Perustulokokeilu on käytännössä alkanut. Kokeiluryhmän henkilöt saavat kahden (2) vuoden ajan joka kuukausi tilille 560 euroa verottomana. Kokeiluun valittiin 2 000 työtöntä työnhakijaa. Ensimmäinen maksupäivä oli maanantaina.

Kokeilussa halutaan muun muassa kannustaa ihmisiä työllistymään. Monet eivät esimerkiksi halua ottaa vastaan työtä, jos käteen jäävät tulot eivät kasva. Tällaisia tilanteita sanotaan kannustinloukuiksi. Perustulokokeilussa saa pitää sekä palkan että perustulon eikä tukia vähennetä.

Työtön Juha Järvinen sanoo, että nyt haave omasta firmasta voi toteutua. Järvinen on konkurssin tehnyt yrittäjä ja ollut monta vuotta ilman työtä. Järvinen uskoo, että esimerkiksi keikkatöitä kannattaa nyt ottaa vastaan.

Suurin osa suomalaisista haluaa laihtua

Grafiikka
Suomalaisista vain harvat ovat täysin tyytyväisiä siihen, mitä vaaka näyttää. Kuva: Yle Uutisgrafiikka

Joulun jälkeen puhutaan paljon laihduttamisesta. Yle kyselyssä 84 prosenttia naisista halusi pudottaa painoa. Myös yli 70 prosenttia miehistä haluaa laihtua.

Asiantuntija Patrik Borg sanoo, että laihdutuskuurit eivät ratkaise ongelmaa. Pysyvä laihtuminen vaati elintapojen muutosta ja aikaa.

Suomalaisista miehistä noin kaksi kolmasosaa ja naisista noin puolet on ylipainoisia.

Lumituisku auttoi saimaannorppia

Saimaannorppa jäällä
Kuva: Eero Korhola

Viikonlopun lumipyry on auttanut saimaannorppia.

Saimaannorppa synnyttää kuutin eli poikasen järven jäälle. Kuutti tarvitsee turvaksi lumikinoksen. Paljaalla jäällä kuutit kuolevat pakkaseen tai peto saa ne saaliiksi. Saimaannorppa synnyttää helmikuun ja maaliskuun vaihteessa.

Saimaannorpille voidaan myös tehdä talvipesiä, jos lunta ei sada tarpeeksi. Metsähallitus päättää ensi viikolla, aletaanko talvipesiä tehdä. Avuksi tarvitaan silloin yli 100 vapaaehtoista lumen kolaajaa.

Saimaannorppia on tällä hetkellä noin 360 yksilöä. Norpan suojelussa tavoite on 400 yksilön kanta vuoteen 2020 mennessä.

Suomi saa onnitteluja

Valkoinen ruusu.
Nyt on Suomen juhlavuosi. Itsenäinen Suomi täyttää 100 vuotta 6. joulukuuta. Kuva: Yle

100-vuotiasta Suomea juhlistetaan monilla eri tavoilla. Posti kerää Suomessa asuvilta, ulkosuomalaisilta ja muilta Suomen ystäviltä ennätysmäärän nimiä yhteiseen juhlavuoden onnitteluun.

Suomea voi onnitella nettisivuilla www.onnittelesuomea.fi.

Posti kerää nimiä myös tapahtumissa eri paikkakunnilla. Nimien keräys on alkanut Lapista maanantaina, ja keräys etenee kohti etelää. Onnitteluun voi jättää nimen lisäksi lyhyen onnitteluviestin. Viesti saa olla juhlavuoden kunniaksi 100 merkin mittainen.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.35.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomi 100: Terveisiä Suomi-kouluista

Neljä lasta vihreässä pahvi-ikkunassa, jonka reunoille on askarreltu pahvisia sydämiä.

1.Zürich 2.Dubai 3. Vancouver 4.Kos 5.Tartto 6.Varsova 7.Tokio 8.Basel 9.Cambridge 10.Perth 11.Kiel 12.Singapore 13.Dublin 14.Limassol 15.Piilaakso 16.Barcelona 17.Kuala Lumpur 18.Rethymnon 19.Teksas 20.Wroclaw 21.Croydon

Suomi 100: Suomalainen juttu

Kesäinen vaaramaisema. Metsää ja järvi.

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Kuva Luksian videoblogisarjan lopetusjaksosta.

Suomen säästä

Revontulet leimuavat Olkkajärvellä

YKI

Mirja Tarnanen ja Shadi Hatem.

Opiskelija kysyy. Professori vastaa.

Kuuntele keskustelun 1. osa

Kuuntele keskustelun 2. osa

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä