Maanantai 9.4. 2018 (radio)


Turun puukotus

Aberrahman Bouanane
Turun puukotuksista syytetty on 23-vuotias Aberrahman Bouanane. Kuva: Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

Turun puukotuksen oikeudenkäynti on alkanut.

23-vuotiasta marokkolaista miestä syytetään kahdesta terroristisesta murhasta ja kahdeksasta murhan yrityksestä. Oikeudenkäynti jatkuu toukokuulle asti.

Turun puukotus tapahtui viime kesänä. Mies löi puukolla kymmentä ihmistä, joista kaksi kuoli.

Sähköalan lakko

Vikavirtasuojakytkin pistorasiassa.
Sähköalan lakko kestää viikon. Kuva: Tommi Parkkinen / Yle

Sähköalalla alkoi tänään lakko.

Yli 2000 työntekijää on jäänyt pois töistä. Lakko kestää viikon. Sähköalan työntekijöiden järjestö Sähköliitto sanoo, että lakko hidastaa isoja rakennustöitä.

Nuoret juovat vähemmän alkoholia

Mies ja täysi olutpullo.
Suomessa nuoret ovat raitistuneet. Kuva: Tiina Jutila / Yle

Nuoret juovat vähemmän alkoholia Suomessa. Asiasta kertoo Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL.

Suomalaisten nuorten alkoholinkäyttö on vähentynyt monien vuosien ajan. Nuorille tehty kysely kertoo, että raittiudelle on kolme tärkeää syytä. Alkoholia on vaikea ostaa ja vanhempien asenteet ovat tiukentuneet. Nuorilla on myös muuta tekemistä vapaa-ajalla kuin juominen.

Tutkimus on tehty monissa Euroopan maissa. Siinä selvitettiin 15 vuotta täyttäneiden nuorten elämää.

Facebookin tietovuoto

Mies seisoo suuren Facebook-kyltin edessä ja näyttää peukaloaan toiselle miehelle, joka ottaa kuvaa.
Facebook lähettää viestejä tietovuodosta käyttäjilleen. Kuva: John G. Mabanglo / EPA

Yhteisöpalvelu Facebookin käyttäjät saavat tänään ilmoituksen tietovuodosta.

Yhtiö lähettää viestin niille Facebookin käyttäjille, joiden henkilötietoja on voitu käyttää väärin. Viestin saa kaikkiaan lähes 90 miljoonaa käyttäjää. Suomessa viestin saa noin 20 000 käyttäjää.

Viestilinkki ilmestyy käyttäjien uutisvirtasivulle Facebookissa.

Presidentti Mauno Koivistolle hautamuistomerkki

”Kartta”, kuvataiteilija, valokuvaaja Perttu Saksa
Presidentti Mauno Koivisto saa muistomerkin marraskuussa. Kuva: Valtioneuvosto

Presidentti Mauno Koiviston hautamuistomerkki on valittu.

Muistomerkistä järjestettiin kilpailu. Sen voitti taiteilija Perttu Saksa ja teos nimeltä "Kartta".

Muistomerkki on musta laatta ja se on koristeltu kullalla. Laatta on yli kaksi metriä leveä ja noin metrin korkea.

Muistomerkki laitetaan Koiviston haudalle marraskuussa.

Presidentti Mauno Koivisto kuoli viime toukokuussa. Hän oli 93-vuotias. Koiviston hauta on Helsingissä, Hietaniemen hautausmaalla.

Mikael Agricolan päivä on liputuspäivä

Kuva Mikael Agricolan Abckiriasta.
Kuva Mikael Agricolan ABC-kirjasta Kuva: Yle

Tänään on vietetty Mikael Agricolan päivää.

Mikael Agricolan päivä on samalla myös suomen kielen päivä ja liputuspäivä.

Mikael Agricolaa pidetään suomen kirjakielen isänä.

Hänen ABC-kirjansa oli ensimmäinen suomenkielinen kirja. Se ilmestyi vuonna 1543.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Tulin Suomeen

Kaksi naista istuu lähekkäin ja hymyilee

Satu Leiskon uudessa selkokirjassa maahanmuuttajat kertovat elämästä Suomessa.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomi-koulut

Maila Eichhorn

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Kuva Luksian videoblogisarjan lopetusjaksosta.

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä