Maanantai 9.9.2019

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Mitä hoitajat ja vanhemmat lastensairaalassa pelkäävä?

Oikea vastaus:

He pelkäävät, että potilasturvallisuus vaarantuu.

2.Mihin katosta putosi lastensairaalassa pala?

Oikea vastaus:

Hengityskoneen päälle.

3.Onko sovittelu sama kuin oikeudenkäynti?

Oikea vastaus:

Ei ole. Sovittelussa vanhemmat sopivat lapsen asioista, eikä oikeudenkäyntiä tarvita.

4.Kuinka monta huoltajuusriitaa sovitellaan vuosittain?

Oikea vastaus:

Noin 1000 riitaa sovitellaa. (Puolet 2000 riidasta)

5.Haittaako British Airwaysin palkkariita matkustajia?

Oikea vastaus:

Haittaa matkustajia, koska melkein kaikki lennot on peruttu.

6.Onko kiistassa kysymys työajoista?

Oikea vastaus:

Ei, vaan palkasta.

7.Miksi joista ja puroista poistetaan vanhoja patoja?

Oikea vastaus:

Että kalat pääsevät vaeltamaan.

8.Missä aloitettiin jokien ja purojen puhdistaminen vanhoista padoista ja esteistä?

Oikea vastaus:

Kaakkois-Suomessa, Savankoskella.

9.Tuleeko Suomeen lämmintä ilmaa lounaasta?

Oikea vastaus:

Ei, vaan kaakosta.

10.Mitä säässä tapahtuu keskiviikkona?

Oikea vastaus:

Sää viilenee tiistain jälkeen.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä