Maanantai 9.9.2019 (radio)

Lastensairaalan potilasturvallisuus huolestuttaa

Uusi lastensairaala vihittiin käyttöön syyskuun alkupuolella.
Lastensairaala sijaitsee Helsingissä. Kuva: Tuomas Uusheimo

Uudessa lastensairaalassa on ehkä ongelmia. Hoitajat ja vanhemmat sanovat, että potilasturvallisuus voi vaarantua.

Lastensairaalassa oli esimerkiksi tilanne, että katosta putosi pala rakennuslevyä hengityskoneen päälle. Hoitajat sanovat, että lapsia sidotaan joskus sänkyyn, koska hoitajia ei ole tarpeeksi.

Hoitajat ja vanhemmat ovat kertoneet lastensairaalan tilanteesta Ylen MOT-ohjelmalle. Lastensairaalan johtaja sanoo, että ongelmat korjataan.

Sovittelu vähentää oikeudenkäyntejä huoltajuudesta

Äiti antaa suukon lapselle.
Sovittelussa sovitaan lapsen asiat eronneiden vanhempien kesken. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Sovittelu on vähentänyt oikeudenkäyntejä lasten huoltajuudesta. Sovittelussa eronneet vanhemmat sopivat lapsen elämän järjestämisestä, eikä oikeudenkäyntiä tarvita.

Joka vuosi noin 30 000 lapsen vanhemmat eroavat Suomessa. Noin 2000 lapsen huoltajuudesta tulee riita, johon pyydetään ratkaisua oikeudelta. Näistä jo puolet sovitellaan vapaaehtoisesti ilman oikeudenkäyntiä.

British Airways perui lakon takia paljon lentoja

Näkymä Heathrowin lentokentältä.
Lentäjien palkoista on riidelty jo 9 kuukautta. Kuva: AOP

Lentoyhtiö British Airwaysin lentäjät ovat aloittaneet kahden päivän lakon. Lentäjät ovat lakossa maanantaina ja tiistaina. Lakon syy on riita lentäjien palkoista.

British Airways on perunut lakon takia melkein kaikki yhtiön lennot Britannian kentiltä eli noin 1700 lentoa. Myös British Airwaysin lennot Suomeen on peruttu tänään ja huomenna.

Vaelluskaloille tehdään tilaa jokiin

Vaalimaanjoki, Miehikkälä
Vaalimaanjoki Miehikkälässä. Kuva: Yle / Vesa Grekula

Suomen jokia ja puroja avataan vaelluskaloille. Joissa ja puroissa on paljon vanhojen patojen raunioita, jotka estävät vaelluskalojen uimista ja lisääntymistä. ELY-keskukset ja maanomistajat poistavat esteitä.

Työt aloitettiin maanantaina Kaakkois-Suomessa. Savankoskella kaivetaan kaloille reitti padon ohi. Vaelluskalojen kulkeminen helpottuu Venäjän rajalta Etelä-Karjalaan Luumäen koskille.

Sää on tiistaina lämmintä

Luumupuussa on harvinaisen paljon hedelmiä kesällä 2019
Luumut kypsyvät lämpimässä auringossa. Kuva: Hanne Leiwo / Yle

Suomessa on tiistaina harvinaisen lämmin. Kaakosta tulee lämmintä ilmaa. Lämpötila on 20 ja 25 asteen välillä. Tavallisesti syyskuussa ei ole näin lämmin. Tiistain jälkeen sää viilenee taas.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä