Maanantai 9.9.2019 (radio)

Lastensairaalan potilasturvallisuus huolestuttaa

Uusi lastensairaala vihittiin käyttöön syyskuun alkupuolella.
Lastensairaala sijaitsee Helsingissä. Kuva: Tuomas Uusheimo

Uudessa lastensairaalassa on ehkä ongelmia. Hoitajat ja vanhemmat sanovat, että potilasturvallisuus voi vaarantua.

Lastensairaalassa oli esimerkiksi tilanne, että katosta putosi pala rakennuslevyä hengityskoneen päälle. Hoitajat sanovat, että lapsia sidotaan joskus sänkyyn, koska hoitajia ei ole tarpeeksi.

Hoitajat ja vanhemmat ovat kertoneet lastensairaalan tilanteesta Ylen MOT-ohjelmalle. Lastensairaalan johtaja sanoo, että ongelmat korjataan.

Sovittelu vähentää oikeudenkäyntejä huoltajuudesta

Äiti antaa suukon lapselle.
Sovittelussa sovitaan lapsen asiat eronneiden vanhempien kesken. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Sovittelu on vähentänyt oikeudenkäyntejä lasten huoltajuudesta. Sovittelussa eronneet vanhemmat sopivat lapsen elämän järjestämisestä, eikä oikeudenkäyntiä tarvita.

Joka vuosi noin 30 000 lapsen vanhemmat eroavat Suomessa. Noin 2000 lapsen huoltajuudesta tulee riita, johon pyydetään ratkaisua oikeudelta. Näistä jo puolet sovitellaan vapaaehtoisesti ilman oikeudenkäyntiä.

British Airways perui lakon takia paljon lentoja

Näkymä Heathrowin lentokentältä.
Lentäjien palkoista on riidelty jo 9 kuukautta. Kuva: AOP

Lentoyhtiö British Airwaysin lentäjät ovat aloittaneet kahden päivän lakon. Lentäjät ovat lakossa maanantaina ja tiistaina. Lakon syy on riita lentäjien palkoista.

British Airways on perunut lakon takia melkein kaikki yhtiön lennot Britannian kentiltä eli noin 1700 lentoa. Myös British Airwaysin lennot Suomeen on peruttu tänään ja huomenna.

Vaelluskaloille tehdään tilaa jokiin

Vaalimaanjoki, Miehikkälä
Vaalimaanjoki Miehikkälässä. Kuva: Yle / Vesa Grekula

Suomen jokia ja puroja avataan vaelluskaloille. Joissa ja puroissa on paljon vanhojen patojen raunioita, jotka estävät vaelluskalojen uimista ja lisääntymistä. ELY-keskukset ja maanomistajat poistavat esteitä.

Työt aloitettiin maanantaina Kaakkois-Suomessa. Savankoskella kaivetaan kaloille reitti padon ohi. Vaelluskalojen kulkeminen helpottuu Venäjän rajalta Etelä-Karjalaan Luumäen koskille.

Sää on tiistaina lämmintä

Luumupuussa on harvinaisen paljon hedelmiä kesällä 2019
Luumut kypsyvät lämpimässä auringossa. Kuva: Hanne Leiwo / Yle

Suomessa on tiistaina harvinaisen lämmin. Kaakosta tulee lämmintä ilmaa. Lämpötila on 20 ja 25 asteen välillä. Tavallisesti syyskuussa ei ole näin lämmin. Tiistain jälkeen sää viilenee taas.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä