Maanantaina 3.4.2017 (radio)

 

Pietarin räjähdys

Räjähdyksen jälkiä Teknologisen instituutin metroasemalla Pietarissa 3. huhtikuuta.
Räjähdys tapahtui Pietarin metrossa. Kuva: AFP

Venäjällä Pietarin metrossa on tapahtunut räjähdys. Noin 10 ihmistä kuoli. Loukkaantuneita on paljon.

Räjähdys tapahtui metrojunassa 2 metroaseman välillä. Venäjän viranomaiset sanovat, että räjähdys oli ehkä terroriteko.

Pietarin metroliikenne pysäytettiin räjähdyksen jälkeen.

Kiinan presidentti

Xi Jinping.
Kiinan presidentti Xi Jinping. Kuva: AOP

Kiinan presidentti Xi Jinping kehuu Suomea. Presidentti kirjoittaa Kiinan ja Suomen ystävyydestä englanninkielisessä nettilehdessä Helsinki Times.

Presidentin kirjoituksessa ovat esillä puhtaat järvet ja metsät ja suomalainen sisu. Kiinan presidentti kehuu myös sitä, että Suomessa on vähän korruptiota eli suomalaisille viranomaisille ei tarvitse antaa rahaa tai lahjoja. Presidentti muistaa myös sen, että itsenäinen Suomi täyttää tänä vuonna 100 vuotta.

Presidentti Xi Jinping tulee vierailulle Suomeen tiistaina.

Ilmaston lämpeneminen

Veden valtaamaa viljelyspeltoa Perhonjoen varressa.
Ilmaston lämpeneminen tuo myös lisää sateita. Kuva: Juha Kemppainen / Yle

Suomen ilmasto lämpenee. Syynä on ilmastonmuutos.

Lämpeneminen vaikuttaa esimerkiksi metsänhoitoon. Hyvä asia on, että metsä kasvaa nopeammin. Huonoa on se, että talvella maa ei aina jäädy kovaksi. Siksi työkoneet eivät ehkä pääse metsään talvella.

Myös maataloudessa ilmaston lämpenemisestä on hyötyä ja haittaa. Hyvää on se, että kesän lämmin aika kestää kauemmin ja kasvit kasvavat paremmin. Huonoa on se, että kovia sateita on enemmän.

Finnairin lentosimulaattori

Lentosimulaattori.
Lentosimulaattorissa opetellaan ohjaamaan Airbus A350 -lentokonetta. Kuva: Rinna Härkönen / Yle

Finnair kouluttaa lentäjiä uudella lentosimulaattorilla. Simulaattorissa lentäjät oppivat ohjaamaan uutta Airbus A350 -lentokonetta.

Finnair aloitti lennot A350-koneilla ensimmäisenä Euroopassa. Lentäjät ovat tähän asti saaneet koulutuksen uuden lentokoneen käyttöön ulkomailla. Nyt koulutus voi tapahtua Suomessa.

Noin 200 lentäjää saa koulutusta uudessa lentosimulaattorissa vielä ennen kesää. Se on tarpeen, koska Finnairille tulee lähivuosina lisää Airbus A350 -lentokoneita.

Pasilan asema

Kulkureitit 3.4.2017 - 2017 (kesä)
Pasilan aseman kulkureitit ensi kesään asti. Kuva: Ronnie Holmberg / Yle

Rakennustyöt Pasilan asemalla Helsingissä jatkuvat.

Maanantaina otettiin käyttöön Pasilan väliaikainen asemarakennus. Matkustajien pitää mennä osaan junista uusia reittejä pitkin.

Pasilan vanha asema suljetaan kokonaan kesällä. Sen jälkeen asema puretaan.

Pasilan väliaikainen asema on käytössä syksyyn 2019 asti. Silloin Pasilan uusi asema on valmis.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä