Malala Yousafzai (12.10.2014)

Malala Yousafzai.
Malala Yousafzai sanoo, että tyttöjen täytyy päästä kouluun. Kuva: Jamal Nasrallah / EPA

Malala Yousafzai on nuori pakistanilainen tyttö. Hän on 17-vuotias.

Malala Yousafzai saa suuren ja tärkeän palkinnon. Hän saa Nobelin rauhanpalkinnon. Kukaan muu ei ole saanut Nobelin rauhanpalkintoa niin nuorena kuin Malala.

Malala Yousafzai saa Nobelin rauhanpalkinnon, koska hän tekee työtä tyttöjen hyväksi. Malala puhuu ja kirjoittaa siitä, että tyttöjen täytyy päästä kouluun. Malalan mielestä koulu on tytöille yhtä tärkeä kuin pojille.

Vuonna 2012 mies ampui Malalaa päähän, kun Malala oli koulumatkalla. Mies oli Taliban-ryhmästä. Taliban ei halua, että tytöt käyvät koulua.

Malala loukkaantui pahasti, mutta hän ei kuollut. Malala sai hoitoa Britanniassa. Malala ja Malalan perhe muuttivat Pakistanista Britanniaan.

Malala Yousafzai on nyt iloinen. Hän on ensimmäinen nuori, joka saa Nobelin rauhanpalkinnon.

Malala Yousafzai saa Nobelin rauhanpalkinnon yhdessä Kailash Satyarthin kanssa. Satyarthi on 60-vuotias intialainen mies. Myös Satyarthi auttaa lapsia. Hän auttaa lapsia, että he pääsevät pois raskaasta orjatyöstä.

Nobelin rauhanpalkinnon saajat ovat tärkeitä ihmisiä. He tekevät työtä rauhan hyväksi. Esimerkiksi Etelä-Afrikan presidentti Nelson Mandela sai Nobelin rauhanpalkinnon. Suomen presidentti Martti Ahtisaari sai Nobelin rauhanpalkinnon vuonna 2008.

(Lukija Pertti Seppä)

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä