Matthew'n merkki (18.2.2016)

Matthew Higgins
Matthew Higgins Kuva: Kalevi Rytkölä / Yle

Kotoutujan Suomi -ohjelman vieras on Matthew Higgins. Matthew on englantilainen ohjelmistoinsinööri. Hän tekee työtä Helsingissä teknologia-alalla.

Teknologia-alalla puhutaan paljon englantia, joka on Matthew'n äidinkieli. Matthew haluaa kuitenkin oppia myös suomea. Siksi hän puhuu arjen asioista työkavereiden kanssa suomeksi.

Matthew ilmoittautui myös mukaan Puhu selkokieltä -kampanjaan. Kampanja kannustaa käyttämään suomea työpaikoilla.

Kun Matthew haluaa puhua suomea, hän panee puseroon merkin, jossa lukee Opettelen suomea. Matthew on itse suunnitellut merkin. Ja merkki toimii. Kun se on Matthew'n puserossa, suomalaiset puhuvat hänelle suomea!

Opettelen suomea rintamerkki Matthew Higginsin paidassa.
Kuva: Kalevi Rytkölä / Yle
 

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä