Mitali viestihiihdossa (26.2.2015)

Suomen naisten viestijoukkue.
Suomen hyvät naishiihtäjät saivat pronssimitalin MM-kilpailujen viestihiihdossa. Kuva: Lehtikuva

Hiihtokilpailut ovat suomalaisille tärkeitä. Suomalaiset haluavat, että Suomen hiihtäjät menestyvät kilpailuissa hyvin. Suomalaiset ovat iloisia aina, kun Suomi saa mitalin tärkeissä kilpailuissa.

Helmikuun 26. päivä Suomi sai mitalin hiihdon MM-kilpailuissa eli maailmanmestaruuskilpailuissa. Suomi sai mitalin MM-kilpailuissa Ruotsissa, Falunissa.

Suomi sai mitalin naisten viestihiihdossa. Viestihiihdossa eri maiden joukkueet kilpailevat toisiaan vastaan. Jokaisen maan joukkueessa on 4 hiiihtäjää, jotka hiihtävät vuorotellen.

Suomen naisten joukkue sai pronssimitalin, eli Suomi oli kilpailussa kolmas. Suomen joukkueen hiihtäjät olivat Aino-Kaisa Saarinen, Kerttu Niskanen, Riitta-Liisa Roponen ja Krista Pärmäkoski.

Kilpailun voittaja oli Norja, eli Norja sai kultamitalin. Ruotsi sai hopeamitalin, koska Ruotsin naisten joukkue oli kilpailun toiseksi paras.

Suomi ei ole saanut paljon mitaleja hiihtokilpailuissa viime vuosina. Suomen naapurimaat Norja ja Ruotsi ovat menestyneet paremmin. Onneksi Suomen naiset ovat saaneet mitalin viestihiihdossa monissa tärkeissä kilpailuissa viime vuosina.

(Lukija Pertti Seppä)

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä