Muistisairaudet (13.2.2015)

Ikäihminen
Monilla vanhoilla ihmisillä on muistisairaus. Kuva: Tommi Parkkinen / Yle

Suomessa on paljon ihmisiä, joilla on muistisairaus. Muistisairaus on noin 130000 suomalaisella.

Usein vanhoilla ihmisillä on muistisairaus. Vanhoja ihmisiä on nyt paljon, koska ihmiset elävät pitempään kuin ennen.

hella
Jos muistisairaus on paha, koti voi olla vaarallinen paikka. Kuva: YLE

Muistisairaus tekee ihmisen elämästä hankalaa. Jos muistisairaus on paha, ihminen ei ehkä tunne edes omia lapsia.

Ihmisillä on erilaisia muistisairauksia. Esimerkiksi Alzheimerin tauti on tavallinen muistisairaus.

Muistisairauksia vastaan ei ole lääkkeitä. Lääkärit eivät pysty parantamaan ihmistä, jolla on muistisairaus.

Vihanneksia torilla.
Tässä hyviä lääkkeitä, jotka estävät muistisairauksia. Kuva: Anna Hämäläinen / Yle

Terveelliset elämäntavat estävät muistisairauksia. Esimerkiksi terveellinen ruoka tekee aivoille ja muistille hyvää. Ihmisen kannattaa syödä paljon vihanneksia ja kalaa, mutta vain vähän suolaa ja rasvaa.

Ystävät ovat tärkeitä myös muistille. Aivot eivät voi hyvin, jos ihminen on paljon yksin. Elämässä täytyy olla iloa, että ihminen pysyy terveenä ja muisti toimii hyvin.

(Lukija Pertti Seppä)

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalit: Videoita

Piirros, jossa kädet pitävät äänestyslippuja.

Demokratia. Kunnan tehtävät. Kunnan päättäjät.

Kuntavaalit: Sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Kuntavaalit: Vaalitietoa

Kuvassa henkilö laittaa äänestyslipukkeen uurnaan.

Selkokeskus ja oikeusministeriö ovat julkaisseet tietoa kuntavaaleista selkokielellä.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä