Nasibin kanssa virastoissa

Nuori nainen.
Selkouutisten harjoittelija Nasib Naseri. Kuva: Kalevi Rytkölä / Yle

Miten palvelu toimii virastoissa, jos asiakas ei osaa suomea kovin hyvin? Toimiiko palvelu myös helpolla suomen kielellä eli selkokielellä? Tätä kysyy selkouutisten sarja Asioilla.

Selkouutisten harjoittelija Nasib Naseri teki sarjan kesällä 2018. Nasib opiskelee Metropolian ammattikorkeakoulussa.

Nasib tuli Suomeen vuonna 2005. Nasib oli silloin tosi nuori. Virastoissa asioiminen oli Nasibille kauan vaikeaa. Nyt Nasib halusi selvittää, onko tilanne jo parempi. Ovatko viranomaiset huomanneet, että maahanmuuttaja voi hoitaa asioita itsenäisesti selkokielen avulla?

Nasibin mukana virastoissa oli Ravali Vaddady. Ravali tuli Suomeen vain muutama kuukausi ennen sarjan tekemistä. Hän opiskelee kotoutumiskoulutuksessa Arffmanilla Espoossa. Ravalin tehtävä oli olla viraston asiakas.

Tiia Schwartz on editoinut kaikki sarjan osat. Sarjan kuvaajat ovat Jetro Kokko, Mikko Koski, Janne Lindroos, Markku Pitkänen, Sasha Silvala ja Joni Tammela.

Voit katsoa sarjan osat näistä linkeistä:

Asioilla Kelassa

Asioilla poliisin luona

Asioilla TE-toimistossa

Asioilla koulussa

Asioilla pankissa

Lähetä palautetta

Nuori nainen avokonttorissa.
Nasib Naseri. Kuva: Kalevi Rytkölä / Yle

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä