Nastakenkä (17.1.2015)

Nastakengät
Nastakengän pohjassa on pieniä piikkejä eli nastoja. Kuva: Elisa Kallunki / Yle

Suomessa on talvella liukasta. Tiet ovat liukkaita lumen ja jään takia. Ihmisten on vaikea pysyä pystyssä liukkaalla tiellä.

Monet kaatuvat talvella. Jotkut loukkaavat itsensä pahasti. Esimerkiksi vuonna 2013 noin 5000 suomalaista kaatui liukkaalla tiellä niin pahasti, että joutui joksikin aikaa sairaalaan.

On olemassa hyvä apu kaikille, jotka haluavat pysyä pystyssä liukkaalla tiellä. Se on nastakenkä. Nastakengän pohjassa on pieniä piikkejä eli nastoja. Kun ihmisellä on nastakengät jalassa, tie ei tunnu niin liukkaalta.

Monet vanhat ihmiset tarvitsevat nastakenkiä talvella. Vanha ihminen pysyy pystyssä liukkaalla tiellä huonommin kuin nuori ihminen. Uutta on se, että nyt myös nuoret käyttävät nastakenkiä. Kaupoissa on nyt myös kauniita nastakenkiä, jotka sopivat nuorille.

Monilla suomalaisilla on joku harrastus, jossa nastakengistä on apua. Monet haluavat esimerkiksi juosta myös talvella. Se on vaikeaa ilman nastakenkiä. Myös ihmiset, jotka ulkoiluttavat koiria, käyttävät mielellään nastakenkiä talvella.

Mies meinaa kaatua kadulla.
Näin voi käydä ilman nastakenkiä. Kuva: Yle / Timo Selänne

(Lukija Pertti Seppä)

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä