Päivän kysymykset

Lauantai 18.8.2018

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Mitä Turussa tapahtui vuosi sitten?

Oikea vastaus:

Siellä tapahtui puukkoisku, jossa kuoli 2 ihmistä ja 8 haavoittui.

2.Millaisen vinkin poliisi sai puukottajasta ennen iskua?

Oikea vastaus:

Vinkissä sanottiin, että mies on ehkä radikalisoitunut, koska hän esimerkiksi puhuu paljon Isis-terroristijärjestöstä.

3.Mitä poliisi teki vinkille?

Oikea vastaus:

Vinkki toimitettiin suojelupoliisille ja sen tiedot kirjattiin, mutta asialle ei tehty mitään.

4.Onko poliisin toimintatapaa nyt jotenkin muutettu?

Oikea vastaus:

On. Nyt myös paikallispoliisi tutkii vinkkejä ja niihin yritetään tarttua nopeammin kuin ennen.

5.Millä tavoin Turussa on vietetty puukkoiskun vuosipäivää?

Oikea vastaus:

Siellä on ollut kaksi mielenosoitusta. Mieltään osoittivat uusnatsit ja natsien vastustajat.

6.Millainen uusi kansalaisaloite etenee eduskuntaan?

Oikea vastaus:

Kansalaisaloite, joka haluaa kieltää tyttöjen sukuelinten silpomisen

7.Onko se tällä hetkellä laillista Suomessa?

Oikea vastaus:

Ei, se on vastoin Suomen rikoslakia. Mutta jos silpominen kielletään omalla lailla, se voi kattaa myös ulkomailla tehdyt silpomiset.

8.Kuinka monta kuolonuhria Genovan siltaturman jäljiltä on nyt löydetty?

Oikea vastaus:

Ilmeisesti 41.

9.Minkä ikäisenä Kofi Annan kuoli?

Oikea vastaus:

80-vuotiaana.

10.Mistä Kofi Annan tunnetaan?

Oikea vastaus:

Hän oli YK:n entinen pääsihteeri. Hän myös voitti Nobelin rauhanpalkinnon vuonna 2001.

Tarkista vastaukset

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä