yle.fi-etusivu

Päivän kysymykset

Maanantai 22.1.2018

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Kuinka moni suomalainen on jo käynyt äänestämässä ennakkoon?

Oikea vastaus:

Yli miljoona.

2.Miten kauan ennakkoäänestys jatkuu?

Oikea vastaus:

Tiistai-iltaan asti.

3.Milloin on varsinainen vaalipäivä?

Oikea vastaus:

Ensi sunnuntaina.

4.Miten pitkä on presidentin toimikausi?

Oikea vastaus:

6 vuotta.

5.Miksi Heinolassa halutaan siirtää joukkohauta uuteen paikkaan?

Oikea vastaus:

Hauta halutaan siirtää pois vilkkaalta teollisuusalueelta. Se halutaan siirtää kirkon hautausmaalle.

6.Miten vanha hauta on?

Oikea vastaus:

Se on noin sata vuotta vanha. Se on peräisin Suomen sisällissodan ajalta.

7.Kuinka monta ihmistä hautaan on haudattu?

Oikea vastaus:

Siellä on ehkä noin 300 vainajaa.

8.Keitä he ovat?

Oikea vastaus:

Suomalaisia, jotka taistelivat sisällissodassa punaisten puolella.

9.Tukes on kertonut hyvän uutisen uudenvuoden juhlinnasta. Mitä Tukes on kertonut?

Oikea vastaus:

Tukes kertoi, että tänä vuonna pikkulapset eivät saaneet yhtään silmävammaa uudenvuoden raketeista.

10.Onko tämä harvinaista?

Oikea vastaus:

On. Tämä oli ensimmäinen kerta koko 2000-luvulla, kun alle 12-vuotiaat eivät saaneet silmävammoja raketeista.

11.Millainen iso muutos säässä tapahtuu tällä viikolla?

Oikea vastaus:

Sää lauhtuu eli lämpenee paljon. Ensin on kova pakkanen, mutta sitten lauhtuu niin paljon, että lämpötila on plussan puolela.

12.Milloin tämä muutos tulee?

Oikea vastaus:

Lauhtuminen alkaa keskiviikkona. Torstaina etelässä voi olla jo neljä tai viisi plusastetta.

Tarkista vastaukset

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä