Pakolaiset Euroopassa (18.9.2015)

Maailmassa on nyt paljon pakolaisia. Pakolaisia on noin 60 miljoonaa. Pakolainen on ihminen, jonka täytyy jättää koti ja paeta muualle.  Pakolainen pakenee esimerkiksi sotaa tai nälkää. Osa pakolaisista pakenee ulkomaille.

Vain pieni osa pakolaisista yrittää päästä Eurooppaan. Tänä vuonna Eurooppaan on tullut enemmän pakolaisia kuin aikaisemmin. Yle Uutiset keräsi syitä siihen, miksi pakolaisia tulee nyt paljon.

Tässä 9 syytä.

pakolaiset kävelevät jonossa yöllä
Pakolaisia lähellä Unkarin ja Serbian rajaa. Kuva: Balazs Mohai / EPA

1. Syyrian sota

Monet pakolaiset ovat syyrialaisia. He pakenevat sotaa. Noin 4 miljoonaa ihmistä on paennut Syyrian sotaa.  Tilanne on niin paha, että monien syyrialaisten täytyy lähteä muualle maailmaan. Monet syyrialaiset ovat paenneet Syyrian naapurimaihin. Monet ovat paenneet Turkkiin.

Syyriassa on sisällissota, eli syyrialaiset taistelevat toisia syyrialaisia vastaan. Syyrian presidentin kannattajat sotivat presidentin vastustajia vastaan.

Syyriassa myös terrorijärjestö Isis tappaa ihmisiä. Syyrian armeija taistelee Isisiä vastaan. Siksi armeija pommittaa paikkoja, joissa asuu tavallisia ihmisiä.

Sota pahenee koko ajan. Syyriassa on kuollut jo 250 000 ihmistä.

2. Pitkä sota

Syyrian sotaa on kestänyt melkein 5 vuotta. Rauhaa ei näy, koska neuvottelut rauhasta ovat epäonnistuneet.

Ihmisillä ei aina ole sähköä, vettä tai ruokaa sodan keskellä. Monilla rahat ovat lopussa. Työtä on vaikea tehdä, koska on sota.

Syyrialaismies istuu Douman kaupungin raunioissa hallituksen joukkojen tekemän ilmaiskun jälkeen. Kuva on otettu 30. elokuuta. Jopa 240 000 ihmisen arvioidaan kuolleen Syyrian sodassa.
Syyrialainen mies Douman kaupungin raunioissa. Kuva: Abd Doumany

Monet päättävät paeta Syyriasta myös siksi, että myös monet muut ovat paenneet. Ihmiset uskovat, että jossakin muussa maassa on turvallisempaa ja parempi elää.

3. Avustusrahaa on liian vähän

Avustusjärjestöt sanovat, että niillä ei ole tarpeeksi rahaa. Siksi niiden on vaikea auttaa syyrialaisia. Esimerkiksi YK:n eli Yhdistyneiden kansakuntien pakolaisjärjestö on iso avustusjärjestö.

Monet maat antavat rahaa järjestöille vähemmän kuin ennen.

Koska rahaa ei ole, monet avustustyöntekijät lähtevät pois Syyriasta. Siksi Syyriassa on vähemmän lääkäreitä ja hoitajia. Sairaaloissa on myös vaarallista, koska sairaaloita pommitetaan.

4. Libanonin tilanne

Libanonissa on nyt laki, joka koskee syyrialaisia. Laki sanoo, että syyrialaisten täytyy rekisteröityä viranomaisille.  Ennen syyrialaiset saivat tulla Libanoniin vapaasti.

Syyrialaisten täytyy esimerkiksi todistaa Libanonissa, että he ovat pakolaisia. Jos syyrialainen opiskelee tai tekee työtä, hänellä täytyy olla opiskeluviisumi tai työviisumi. Syyrialaisen on vaikea saada työlupaa, ja se maksaa paljon. 

Monet libanonilaiset käyttävät syyrialaisia melkein orjina. Syyrialaisten täytyy tehdä raskasta ja vaarallista työtä. Myös monet pikkulapset tekevät työtä. Monien syyrialaisten on pakko kerjätä rahaa kadulla.

5. Irakin ja Afganistanin olot

Irakissa esimerkiksi shiiamuslimit ja sunnimuslimit taistelevat väkivaltaisesti toisiaan vastaan. Terrorijärjestö Isis taistelee myös Irakin kurdeja vastaan.

Ihmiset, jotka ovat paenneet Syyriasta Irakiin, joutuvat pakenemaan uudelleen.

Syyrialaispakolaisia Kawergostin leirissä Pohjois-Irakissa.
Syyrialaisia pakolaisia Pohjois-Irakissa. Kuva: Kamal Akrayi / EPA

Afganistanista on paennut yli 2,5 miljoonaa ihmistä. He ovat lähteneet pakoon al-Qaidaa ja Talibania, jotka ovat terrorijärjestöjä.

Afrikassa ihmiset pakenevat Eritreasta, koska maassa on diktatuuri. Eritreassa ei ole demokratiaa, eli ihmiset eivät saa itse päättää asioista. Myös Nigeriassa, Sudanissa ja Somaliassa on vaarallista.

6. Pakomatkojen hinnat ovat laskeneet

Salakuljettajat vievät ihmisiä Afrikasta Eurooppaan. Salakuljettajat vaativat matkasta paljon rahaa.

Ennen ihmisiä salakuljetettiin Libyasta meren yli Italiaan. Merimatka on pitkä ja vaarallinen. Tuhansia ihmisiä on hukkunut matkalla.

Salakuljettajat keksivät viime vuonna uuden reitin Eurooppaan. Reitti kulkee Turkista Kreikan saarille. Matka lyheni ja maksaa vähemmän.

Jotkut salakuljettajat vievät pakolaisia myös esimerkiksi rekka-autojen kyydissä maanteitä pitkin. Myös rekka-autoissa on vaarallista, koska niissä on paljon ihmisiä. Monet ovat kuolleet, kun autosta on loppunut ilma.

7. Kreikan huono talous

Kreikassa on talouskriisi, ja valtiolla vain vähän rahaa. Siksi Kreikka valvoo meriä ja rajoja vähemmän. Ihmisten salakuljettajille se on hyvä asia. Salakuljetuksesta on nyt vaikeampi jäädä kiinni.

8. Kesän sää

Syyrialaispakolaisia saapumassa Kreikan Lesboksen saaren rantaan 12. elokuuta 2015.
Syyrialaisia pakolaisia saapuu Kreikkaan Kuva: Achilleas Zavallis / AFP

Kesällä sää on lämmin. Kesällä myrskyjä on vähemmän,  ja aallot ovat pienempiä kuin syksyllä ja talvella. Monet ajattelevat, että merimatka on turvallinen.

9. Turkin viisumit

Turkki antaa helpon sähköisen viisumin monille ulkomaalaisille. Noin 90 maan kansalaiset voivat saada sähköisen viisumin Turkista. Kaikki eivät viisumia edes tarvitse. Esimerkiksi syyrialaiset pääsevät Turkkiin ilman viisumia. he voivat helposti jatkaa matkaa Turkista muualle Eurooppaan.

(Lukijat Pälvi Tammi ja Pertti Seppä)

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee maahanmuuttajien kanssa heille tärkeistä asioista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä