Pariisin rauhanmarssi

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Missä oli rauhanmarssi?

Oikea vastaus:

Ranskassa.

2.Mikä on rauhanmarssi?

Oikea vastaus:

Rauhanmarssilla ihmiset marssivat yhdessä, koska rauha on heille tärkeää.

3.Miksi ihmiset lähtivät nyt rauhanmarssille?

Oikea vastaus:

He lähtivät rauhanmarssille nyt, koska terroristit tappoivat ihmisiä tammikuun alussa.

4.Minkä maiden johtajat osallistuivat rauhanmarssiin?

Oikea vastaus:

Esimerkiksi Ranskan, Saksan, Britannian ja Suomen johtajat.

5.Miksi he osallistuivat rauhanmarssiin?

Oikea vastaus:

He halusivat näyttää, että sananvapaus on tärkeää.

6.Mitä sananvapaus tarkoittaa?

Oikea vastaus:

Se tarkoittaa, että lehdet saavat kirjoittaa, mitä ne haluavat.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.35 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Eduskuntavaalit 2023 selkosuomeksi

Kaksi naista ja kaksi miestä vierekkäin seinää vasten.

Mohor Banerjee, Janica Hirvenkivi ja Petri Strömberg keskustelevat Tuukka Lukinmaan kanssa.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä