Pariisin rauhanmarssi (11.1.2015)

Rauhanmarssille osallistui satojatuhansia Pariisissa sunnuntaina.
Pariisin rauhanmarssilla oli paljon ihmisiä. Kuva: Bertrand Guay / AFP / Lehtikuva

Ranskassa oli suuri rauhanmarssi. Rauhanmarssilla ihmiset marssivat eli kävelevät yhdessä, koska rauha on heille tärkeää. Rauhanmarssi oli Ranskan pääkaupungissa Pariisissa tammikuun 11. päivä.

Pariisin rauhanmarssilla oli paljon ihmisiä. He lähtivät rauhanmarssille, koska terroristit tappoivat ihmisiä Pariisissa tammikuun alussa. Terroristit tappoivat ihmisiä, jotka tekivät lehteä. Lehden nimi on Charlie Hebdo.

Malin presidentti Ibrahim Boubacar Keita, Ranskan presidentti François Hollande ja Saksan liittokansleri Angela Merkel osallistuivat rauhanmarssille.
François Hollande ja Angela Merkel. Kuva: Patrick Kovaric / AFP / Lehtikuva

Ranskan presidentti François Hollande osallistui Pariisin rauhanmarssiin. Rauhanmarssilla oli myös muiden maiden johtajia, esimerkiksi Saksan Angela Merkel ja Britannian David Cameron. Myös Suomen pääministeri Alexander Stubb oli Pariisissa.

Suomen pääministeri Alexander Stubb marssilla Pariisissa sunnuntaina.
Alexander Stubb. Kuva: Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

Stubbin mielestä oli tärkeää, että eri maiden johtajat osallistuivat rauhanmarssiin. Johtajat halusivat näyttää, että sananvapaus on tärkeää. Sananvapaus tarkoittaa, että lehdet saavat kirjoittaa, mitä ne haluavat.

(Lukija Pertti Seppä)

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä