Pariisin rauhanmarssi (11.1.2015)

Rauhanmarssille osallistui satojatuhansia Pariisissa sunnuntaina.
Pariisin rauhanmarssilla oli paljon ihmisiä. Kuva: Bertrand Guay / AFP / Lehtikuva

Ranskassa oli suuri rauhanmarssi. Rauhanmarssilla ihmiset marssivat eli kävelevät yhdessä, koska rauha on heille tärkeää. Rauhanmarssi oli Ranskan pääkaupungissa Pariisissa tammikuun 11. päivä.

Pariisin rauhanmarssilla oli paljon ihmisiä. He lähtivät rauhanmarssille, koska terroristit tappoivat ihmisiä Pariisissa tammikuun alussa. Terroristit tappoivat ihmisiä, jotka tekivät lehteä. Lehden nimi on Charlie Hebdo.

Malin presidentti Ibrahim Boubacar Keita, Ranskan presidentti François Hollande ja Saksan liittokansleri Angela Merkel osallistuivat rauhanmarssille.
François Hollande ja Angela Merkel. Kuva: Patrick Kovaric / AFP / Lehtikuva

Ranskan presidentti François Hollande osallistui Pariisin rauhanmarssiin. Rauhanmarssilla oli myös muiden maiden johtajia, esimerkiksi Saksan Angela Merkel ja Britannian David Cameron. Myös Suomen pääministeri Alexander Stubb oli Pariisissa.

Suomen pääministeri Alexander Stubb marssilla Pariisissa sunnuntaina.
Alexander Stubb. Kuva: Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

Stubbin mielestä oli tärkeää, että eri maiden johtajat osallistuivat rauhanmarssiin. Johtajat halusivat näyttää, että sananvapaus on tärkeää. Sananvapaus tarkoittaa, että lehdet saavat kirjoittaa, mitä ne haluavat.

(Lukija Pertti Seppä)

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee maahanmuuttajien kanssa heille tärkeistä asioista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä