Perjantai 01.05.2020 (radio)

Poikkeusolojen vappu on ollut rauhallinen

Aleksi vappuaattoiltana.
Vapun katukuva on ollut poikkeuksillisen hiljainen. Kuva: Petteri Sopanen / Yle

Vapun juhliminen on sujunut Suomessa pääosin rauhallisesti.

Viranomaisten ohje oli viettää vappua kodeissa ja etänä. Poliisi kertoo, että tätä on aika hyvin noudatettu. Kaduilla on ollut hiljaisempaa kuin tavallisesti viikonloppuna.

Perinteinen Ylioppilaiden vapun vastaanotto on yleensä Helsingin Ullanlinnanmäellä. Nyt se pidettiin aamulla Ylen pihassa Helsingin Pasilassa.

Poliittiset puheet pidettiin verkossa

Värikkäällä aidalla eristetty Havis Amanda.
Helsingissä Havis Amanda -patsaan lakituskin oli tänä vuonna virtuaalinen ja patsas aidan takana. Kuva: Petteri Bülow / Yle

Vapun poliittiset puheet on pidetty verkossa.

Pääministeripuolue SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne kiitti vappupuheessa terveydenhuollon eturintamaa.

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson ehdotti vappusatasta eli sataa euroa kaikille kulttuurialojen ja palvelualojen tukemiseen.

Vihreiden puheenjohtaja Maria Ohisalo haluaa käyttää elvytystoimia ilmastokriisin torjumiseen.

RKP:n puheenjohtaja Anna-Maija Henriksson toivoo ikäihmisille turvallisia ratkaisuja muiden ihmisten tapaamiseen.

Oppositiosta perussuomalaisten puheenjohtaja Jussi Halla-aho moitti vappupuheessa ulkomaisen työvoiman käyttöä maataloudessa.

Keskustan ja kokoomuksen puheenjohtajat julkistivat vappuviestit jo vappuaattona ja puhuivat muun muassa taloudesta.

Nyt liputetaan koronan vastaisen työn puolesta

Suomen lippu liehuu tangossa eduskuntavaalien varsinaisena äänestyspäivänä 2015.
Vappu on virallinen liputuspäivä. Kuva: Pekka Autio / Yle

Vapunpäivän liputus on omistettu tänä vuonna niille, jotka toimivat koronaviruksen vastaisessa työssä.

Liputusasioista vastaa sisäministeriö. Se painottaa, että esimerkiksi terveydenhuollon henkilöstö työskentelee joka päivä viruksen torjunnan etulinjassa.

Myös esimerkiksi poliisit, opettajat, siivoojat ja kassatyöntekijät tekevät työtä oloissa, joita koronavirus on vaikeuttanut.

Terveys on ihmisille tärkeä asia

Jalankulkija, pyöräilijä ja linja-auto Pasilassa.
Korona-aikana ihmiset arvostavat tavallisia, arkisia asioita. Kuva: Tiina Jutila / Yle

Terveys on suomalaisille ykkösasia. Näin kertoo kysely, jonka Yle teki koronakriisin keskellä.

Melkein puolet vastaajista mainitsi terveyden. Toiseksi eniten toivottiin, että on työtä.

Seuraavaksi mainittiin ihmissuhteet, ja neljäntenä listalla oli toimeentulo.

Italian merialueella on paljon mikromuovia

Mikromuovia huuhtoutuneen Cosenzan lähettyvillä Italiassa.
Myrskyn rannikolle heittämää muovijätettä Italiassa. Kuva: Alfonso Di Vincenzo / AOP

Italian rannikolta on löydetty paljon mikromuovia. Mikromuovi on esimerkiksi muovia, joka on hajonnut mikroskooppisen pieniksi kappaleiksi.

Italian löytö suurin kerääntymä, joka tiedetään. 1 neliömetrin alueella oli noin 1,9 miljoonaa mikromuovihiukkasta.

Tutkimuksessa selvisi, että pohjavirtaukset voivat kuljettaa muovijätettä merten pohjalla.

Mikromuovi on haitallinen meriluonnolle.

Maailman meriin päätyy joka vuosi miljoonia tonneja muovijätettä. Se on peräisin asumisesta, teollisuudesta, laivoista ja kalastuksesta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä