Kaikki talviolympialaisista!

Perjantai 10.11.2017

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Kuinka paljon lisää rahaa Terrafame on saanut kolmelta yhtiöltä?

Oikea vastaus:

175 miljoonaa euroa.

2.Kuinka paljon Terrafame oli jo aiemmin saanut rahaa?

Oikea vastaus:

250 miljoonaa euroa.

3.Missä akkukemikaaleja käytetään?

Oikea vastaus:

Sähköautoissa.

4.Milloin akkukemikaalitehdas perustetaan?

Oikea vastaus:

Ehkä jo keväällä.

5.Mihin on tulossa lisää työpaikkoja?

Oikea vastaus:

Kainuuseen.

6.Mihin maahan konttijuna vie tavaraa?

Oikea vastaus:

Kiinaan.

7.Kuinka pitkä matka Kouvolasta on Xianiin?

Oikea vastaus:

Noin 8 000 kilometriä.

8.Kuinka kauan matka kestää?

Oikea vastaus:

Noin kymmenen päivää.

9.Mitä hoitaja teki lääkkeille?

Oikea vastaus:

Oikeudessa epäillään, että hoitaja varasti kipulääkkeitä ja unilääkkeitä. Oikeudessa epäillään, että hoitaja käytti lääkkeet itse.

10.Kenelle lääkkeet kuuluivat?

Oikea vastaus:

Pienelle lapselle, joka oli saattohoidossa eli teki kuolemaa.

11.Kuinka monta kirjaa on ehdolla Finlandia-palkinnon saajaksi?

Oikea vastaus:

Kuusi.

12.Kuka valitsee Finlandia-palkinnon saajan?

Oikea vastaus:

Ministeri Elisabeth Rehn.

13.Milloin Länsimetro aloittaa?

Oikea vastaus:

Ensi viikon lauantaina.

14.Mistä ensimmäinen metrojuna lähtee liikkeelle?

Oikea vastaus:

Espoon Matinkylästä.

15.Milloin metron piti alunperin aloittaa?

Oikea vastaus:

Vuosi sitten elokuussa.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomi 100: Suomalainen juttu

Kaatosade kadulla.

Suomi 100: Terveisiä Suomi-kouluista

Paljon onnea suomi -kortti

Suomi 100: Suomi-koulujen opettajat

Maila Eichhorn

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Kuva Luksian videoblogisarjan lopetusjaksosta.

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä