Perjantai 10.11.2017

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Kuinka paljon lisää rahaa Terrafame on saanut kolmelta yhtiöltä?

Oikea vastaus:

175 miljoonaa euroa.

2.Kuinka paljon Terrafame oli jo aiemmin saanut rahaa?

Oikea vastaus:

250 miljoonaa euroa.

3.Missä akkukemikaaleja käytetään?

Oikea vastaus:

Sähköautoissa.

4.Milloin akkukemikaalitehdas perustetaan?

Oikea vastaus:

Ehkä jo keväällä.

5.Mihin on tulossa lisää työpaikkoja?

Oikea vastaus:

Kainuuseen.

6.Mihin maahan konttijuna vie tavaraa?

Oikea vastaus:

Kiinaan.

7.Kuinka pitkä matka Kouvolasta on Xianiin?

Oikea vastaus:

Noin 8 000 kilometriä.

8.Kuinka kauan matka kestää?

Oikea vastaus:

Noin kymmenen päivää.

9.Mitä hoitaja teki lääkkeille?

Oikea vastaus:

Oikeudessa epäillään, että hoitaja varasti kipulääkkeitä ja unilääkkeitä. Oikeudessa epäillään, että hoitaja käytti lääkkeet itse.

10.Kenelle lääkkeet kuuluivat?

Oikea vastaus:

Pienelle lapselle, joka oli saattohoidossa eli teki kuolemaa.

11.Kuinka monta kirjaa on ehdolla Finlandia-palkinnon saajaksi?

Oikea vastaus:

Kuusi.

12.Kuka valitsee Finlandia-palkinnon saajan?

Oikea vastaus:

Ministeri Elisabeth Rehn.

13.Milloin Länsimetro aloittaa?

Oikea vastaus:

Ensi viikon lauantaina.

14.Mistä ensimmäinen metrojuna lähtee liikkeelle?

Oikea vastaus:

Espoon Matinkylästä.

15.Milloin metron piti alunperin aloittaa?

Oikea vastaus:

Vuosi sitten elokuussa.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.35.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomi 100: Suomalainen juttu

Kesäinen vaaramaisema. Metsää ja järvi.

Suomi 100: Terveisiä Suomi-kouluista

Neljä lasta vihreässä pahvi-ikkunassa, jonka reunoille on askarreltu pahvisia sydämiä.

1.Zürich 2.Dubai 3. Vancouver 4.Kos 5.Tartto 6.Varsova 7.Tokio 8.Basel 9.Cambridge 10.Perth 11.Kiel 12.Singapore 13.Dublin 14.Limassol 15.Piilaakso 16.Barcelona 17.Kuala Lumpur 18.Rethymnon 19.Teksas 20.Wroclaw 21.Croydon

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Kuva Luksian videoblogisarjan lopetusjaksosta.

Suomen säästä

Revontulet leimuavat Olkkajärvellä

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä