Perjantai 10.11.2017

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Kuinka paljon lisää rahaa Terrafame on saanut kolmelta yhtiöltä?

Oikea vastaus:

175 miljoonaa euroa.

2.Kuinka paljon Terrafame oli jo aiemmin saanut rahaa?

Oikea vastaus:

250 miljoonaa euroa.

3.Missä akkukemikaaleja käytetään?

Oikea vastaus:

Sähköautoissa.

4.Milloin akkukemikaalitehdas perustetaan?

Oikea vastaus:

Ehkä jo keväällä.

5.Mihin on tulossa lisää työpaikkoja?

Oikea vastaus:

Kainuuseen.

6.Mihin maahan konttijuna vie tavaraa?

Oikea vastaus:

Kiinaan.

7.Kuinka pitkä matka Kouvolasta on Xianiin?

Oikea vastaus:

Noin 8 000 kilometriä.

8.Kuinka kauan matka kestää?

Oikea vastaus:

Noin kymmenen päivää.

9.Mitä hoitaja teki lääkkeille?

Oikea vastaus:

Oikeudessa epäillään, että hoitaja varasti kipulääkkeitä ja unilääkkeitä. Oikeudessa epäillään, että hoitaja käytti lääkkeet itse.

10.Kenelle lääkkeet kuuluivat?

Oikea vastaus:

Pienelle lapselle, joka oli saattohoidossa eli teki kuolemaa.

11.Kuinka monta kirjaa on ehdolla Finlandia-palkinnon saajaksi?

Oikea vastaus:

Kuusi.

12.Kuka valitsee Finlandia-palkinnon saajan?

Oikea vastaus:

Ministeri Elisabeth Rehn.

13.Milloin Länsimetro aloittaa?

Oikea vastaus:

Ensi viikon lauantaina.

14.Mistä ensimmäinen metrojuna lähtee liikkeelle?

Oikea vastaus:

Espoon Matinkylästä.

15.Milloin metron piti alunperin aloittaa?

Oikea vastaus:

Vuosi sitten elokuussa.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Vuoden selväsanainen 2018

Kaksi naista. Toisella on kädessä mattopiiska ja toisella kunniakirja.

Vuoden selväsanainen on valittu. Voittaja on Kela-tärpit.

Suomen opiskelijoita: Valmistava luokka

Lapsia istumassa pulpeteissa, opettaja istuu myös

- Missä pallo on? kysyy opettaja Aleksi Koskinen. Valmistavan luokan koululaiset opiskelevat suomen kieltä.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä