Perjantai 10.11.2017 (radio)

Terrafamelle lisää yksityistä rahaa

Lauri Ratia puhuu kaivosyhtiön tiedotustilaisuudessa Helsingissä.
Terrafamen hallituksen puheenjohtaja Lauri Ratia kertoi lisärahoituksesta. Kuva: Emmi Korhonen / Lehtikuva

Kaivosyhtiö Terrafame on saanut saanut lisää yksityistä rahoitusta.

Kolme yhtiötä rahoittavat Terrafamea 175 miljoonalla eurolla. Yhtiöt ovat jo aiemmin sopineet, että ne rahoittavat Terrafamea 250 miljoonalla eurolla.

Terrafame haluaa maailman johtavaksi akkukemikaalien valmistajaksi. Akkukemikaaleja tarvitaan sähköautoissa.

Uusi akkukemikaalitehdas perustetaan ehkä jo keväällä, ja se tuo lisää työpaikkoja Kainuuseen.

Suomen valtio omistaa nyt noin 70 prosenttia Terrafamesta. Valtion omistus on laskenut hieman.

 

Tavarajuna Kouvolasta Kiinaan

Kartta, jossa näkyy rautatiereitti Kouvolasta Kazakstanin halki Kiinaan.
Tavarajuna kulkee pitkän matkan, mutta se on nopeampi kuin laivakuljetus. Kuva: Yle Uutisgrafiikka

Suomesta on lähtenyt tänään ensimmäinen konttijuna Kiinaan. Konttijuna vie Kiinaan tavaroita isoissa konteissa.

Matkaa Kouvolasta Kiinan Xianiin on noin 8 000 kilometriä ja se kestää noin kymmenen päivää.

Kouvola haluaa olla tavaraliikenteen keskus Aasian ja Euroopan välillä.

Se houkutelee suomalaisia ja pohjoismaisia yrityksiä käyttämään konttijunaa, kun yrityksen kuljettavat tavaroita Kiinaan.

Myös Kiinan valtio tukee tavarajunia.

Suomesta viedään junalla Kiinaan muun muassa puutavaraa ja raaka-aineita.

 

Hoitajaa epäillään lääkievarkaudesta

Tippapullo sairaalassa.
Syyttäjä epäilee, että hoitaja vaihtoi lääkkeet veteen. Kuva: Yle

Kokkolassa epäillään, että kotihoitaja on varastanut lapselta kipulääkkeitä ja unilääkkeitä.

Pieni lapsi oli saattohoidossa eli hän teki kuolemaa. Oikeudessa epäillään, että hoitaja oli vaihtanut lapsen lääkkeet veteen ainakin kahden kuukauden ajan.

Oikeudessa myös epäillään, että hoitaja käytti lääkkeet itse. 

Syyttäjä vaatii hoitajalle vähintään vuoden ja kahdeksan kuukauden ehdollista vankeutta.

 

Finlandia-ehdokkaat julki

Tommi Liimatta, Jaakko Yli-Juonikas, Hanna Hauru, Juha Hurme, Miki Liukkonen ja Cristina Sandu kaunokirjallisuuden Finlandia-palkintoehdokkaiden julkistamistilaisuudessa Helsingissä
Kuusi kirjailijaa on ehdolla Finlandia-palkinnon saajaksi. Kuva: Markku Ulander / Lehtikuva
 

Kirjallisuuden Finlandia-ehdokkaat on julkistettu.

Finlandia-palkinnon saa paras suomalainen kaunokirjallinen teos. Ehdokkaita on kuusi.

Finlandia palkinto on 30 000 euroa. Parhaan kirjan valitsee tänä vuonna ministeri Elisabeth Rehn.

 

Länsimetro aloittaa 18.11.

Metrojunat Matinkylän asemalla Espoossa
Länsimetro kulkee Helsingistä Espoon Matinkylään. Kuva: Roni Rekomaa / Lehtikuva
 

Länsimetro eli uusi metrolinja Helsingistä Espooseen aloittaa ensi viikon lauantaina.

Ensimmäinen metrojuna lähtee liikkeelle Espoon Matinkylästä aamuviiden jälkeen. Se kulkee Helsingin Vuosaareen.

Länsimetroa on odotettu pitkään. Sen piti aloittaa jo vuosi sitten elokuussa.

Avajaispäivänä 18. marraskuuta yleisölle järjestetään tapahtumia Helsingin Lauttasaaressa sekä Espoon Tapiolassa ja Matinkylässä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.35.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomi 100: Suomalainen juttu

Kesäinen vaaramaisema. Metsää ja järvi.

Suomi 100: Terveisiä Suomi-kouluista

Neljä lasta vihreässä pahvi-ikkunassa, jonka reunoille on askarreltu pahvisia sydämiä.

1.Zürich 2.Dubai 3. Vancouver 4.Kos 5.Tartto 6.Varsova 7.Tokio 8.Basel 9.Cambridge 10.Perth 11.Kiel 12.Singapore 13.Dublin 14.Limassol 15.Piilaakso 16.Barcelona 17.Kuala Lumpur 18.Rethymnon 19.Teksas 20.Wroclaw 21.Croydon

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Kuva Luksian videoblogisarjan lopetusjaksosta.

Suomen säästä

Revontulet leimuavat Olkkajärvellä

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä