Perjantai 10.1.2020 (radio)

SDP:n ja keskustan kannatus nousi

Puoluekannatus
Tammikuun kannatuskyselyssä SDP ja keskusta saivat lisää kannatusta.

Ylen tammikuun puoluekannatuskysely kertoo, että SDP:n ja keskustan kannatus on noussut. Se tarkoittaa, että hallituksen pääpuolueilla on nyt vähän enemmän kannatusta.

SDP ja keskusta ovat kannatuskyselyssä sijalla 3 ja 4.

Kannatuskyselyssä suosituin puolue on perussuomalaiset. Se on oppositiopuolue. Kyselyssä toiseksi suosituin puolue on kokoomus. Se on myös oppositiossa.

Suomi kokeilee hävittäjälentokoneita

Eurofighter plan.
Eurofighter Typhoon on yhteiseurooppalainen hävittäjä. Saksa, Britannia ja Italia tekevät hävittäjiä yhdessä. Kuva: Peter Brogden

Suomi aikoo ostaa uusia hävittäjälentokoneita. Suomen ilmavoimat kokeilee nyt erilaisia hävittäjiä.

Vaihtoehtoja on 5. Niistä 2 on amerikkalaisia, yksi on ranskalainen, yksi ruotsalainen ja yksi on yhteiseurooppalainen.

Ilmavoimien hävittäjälentäjät lentävät jokaisen valmistajan hävittäjällä noin viikon ajan.

Ensimmäisenä lentäjät kokeilevat yhteiseurooppalaista Eurofighter-hävittäjää. Saksa, Britannia ja Italia tekevät niitä yhdessä.

Suomen hallitus päättää ensi vuonna, mikä hävittäjä valitaan.

Ukrainalaiskoneen putoamisen syy on epäselvä

Pelastushenkilökuntaa hylyn ympärillä
Ukrainalainen lentokone putosi maahan keskiviikkona Teheranissa Iranissa. Kuva: Abedin Taherkenareh / EPA

Kanada syyttää Irania siitä, että Iran ampui alas ukrainalaisen matkustajalentokoneen.

Kanadan pääministeri sanoo, että se oli ehkä vahinko. Kanadan mielestä asia pitää tutkia tarkasti.

Iran sanoo, että se ei ole ampunut alas konetta.

Kanada sanoo, että sillä on paljon tiedustelutietoa onnettomuudesta. Tiedot kertovat, että lentokone ammuttiin alas.

Ukrainalaisen lentoyhtiön kone putosi Irakissa keskiviikkona. 176 ihmistä kuoli. Heistä 63 oli kanadalaisia.


Peru suojelee inkakaupunkia

Machu Picchu inkakaupunki Perussa
Machu Picchu on muinainen inkakaupunki Perussa. Kuva: EPA / Ernesto Arias

Eteläamerikkalainen Peru aikoo istuttaa miljoona puuta.

Puut istutetaan muinaiseen inkakaupunkiin Machu Picchuun. Se on maailmankuulu nähtävyys.

Peru uskoo, että puut suojelevat aluetta maastopaloilta ja mutavyöryiltä.

Rajut sateet, maastopalot ja kuivuus kuluttavat historiallista aluetta ja sen rakennelmia.


Lauantaina on pilvistä

Lumitykkejä Vöyrin hiihtokeskuksessa.
Etelä-Suomessa laskettelukeskukset tekevät lunta lumitykeillä. Kuva: Tuomo Rintamaa/Yle

Huomenna lauantaina sää on pilvinen.

Sää on myös lauha. Etelä- ja Länsi-Suomessa lämpötila on plussan puolella.

Illalla alkaa sataa vettä ja lunta.




Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Yle Nyheter på lätt svenska

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä