Perjantai 10.1.2020 (radio)
SDP:n ja keskustan kannatus nousi

Ylen tammikuun puoluekannatuskysely kertoo, että SDP:n ja keskustan kannatus on noussut. Se tarkoittaa, että hallituksen pääpuolueilla on nyt vähän enemmän kannatusta.
SDP ja keskusta ovat kannatuskyselyssä sijalla 3 ja 4.
Kannatuskyselyssä suosituin puolue on perussuomalaiset. Se on oppositiopuolue. Kyselyssä toiseksi suosituin puolue on kokoomus. Se on myös oppositiossa.
Suomi kokeilee hävittäjälentokoneita
Suomi aikoo ostaa uusia hävittäjälentokoneita. Suomen ilmavoimat kokeilee nyt erilaisia hävittäjiä.
Vaihtoehtoja on 5. Niistä 2 on amerikkalaisia, yksi on ranskalainen, yksi ruotsalainen ja yksi on yhteiseurooppalainen.
Ilmavoimien hävittäjälentäjät lentävät jokaisen valmistajan hävittäjällä noin viikon ajan.
Ensimmäisenä lentäjät kokeilevat yhteiseurooppalaista Eurofighter-hävittäjää. Saksa, Britannia ja Italia tekevät niitä yhdessä.
Suomen hallitus päättää ensi vuonna, mikä hävittäjä valitaan.
Ukrainalaiskoneen putoamisen syy on epäselvä

Kanada syyttää Irania siitä, että Iran ampui alas ukrainalaisen matkustajalentokoneen.
Kanadan pääministeri sanoo, että se oli ehkä vahinko. Kanadan mielestä asia pitää tutkia tarkasti.
Iran sanoo, että se ei ole ampunut alas konetta.
Kanada sanoo, että sillä on paljon tiedustelutietoa onnettomuudesta. Tiedot kertovat, että lentokone ammuttiin alas.
Ukrainalaisen lentoyhtiön kone putosi Irakissa keskiviikkona. 176 ihmistä kuoli. Heistä 63 oli kanadalaisia.
Peru suojelee inkakaupunkia
Eteläamerikkalainen Peru aikoo istuttaa miljoona puuta.
Puut istutetaan muinaiseen inkakaupunkiin Machu Picchuun. Se on maailmankuulu nähtävyys.
Peru uskoo, että puut suojelevat aluetta maastopaloilta ja mutavyöryiltä.
Rajut sateet, maastopalot ja kuivuus kuluttavat historiallista aluetta ja sen rakennelmia.
Lauantaina on pilvistä
Huomenna lauantaina sää on pilvinen.
Sää on myös lauha. Etelä- ja Länsi-Suomessa lämpötila on plussan puolella.
Illalla alkaa sataa vettä ja lunta.