Perjantai 10.2.2017 (radio)

 

Terrafamen kaivos

Liotuskasat höyryävät raakavesialtaan ympärillä Terrafamen Sotkamon kaivoksella pakkassäässä.
Terrafamen kaivoksesta saadaan metalleja. Kuva: Kimmo Rauatmaa / Lehtikuva

Iso kansainvälinen firma ostaa osan suomalaisesta Terrafamesta. Terrafame on kaivosfirma, jonka omistaa Suomen valtio.

Ostaja on Trafigura-niminen firma. Se ostaa Terrafamesta noin 15 prosenttia. Suomen valtiolle jää vielä noin 85 prosenttia Terrafamesta.

Trafigura käy kauppaa raaka-aineilla. Se lupaa ostaa melkein kaiken metallin, jonka Terrafame tuottaa seuraavien 7 vuoden aikana. Terrafamen kaivoksesta saadaan nikkeliä ja sinkkiä.

Terrafamen kaivos on Sotkamossa, Pohjois-Suomessa. Kaivoksella on ollut ympäristöongelmia ja talousongelmia, ja valtio on käyttänyt siihen paljon rahaa.

Monet alueen asukkaat ovat iloisia uudesta omistajasta. Alueella toivotaan, että kaivoksen talous tulee kuntoon ja työpaikat säilyvät.

Onnettomuustilanteet

Työntekijöitä hätäkeskuslaitoksella.
Hätäkeskus kertoo soittajalle, mitä onnettomuuspaikalla pitää tehdä. Kuva: Hätäkeskuslaitos

Hätäkeskuksilla on ongelma. Vaikka ihmiset soittavat hätäkeskukseen ja kertovat onnettomuudesta, he eivät ehkä jää onnettomuuspaikalle auttamaan.

Monet ehkä pelkäävät, että he eivät osaa auttaa, lääkäri Teuvo Määttä sanoo. Hätäkeskus kuitenkin neuvoo puhelimessa, mitä pitää tehdä.

Kaikkien pitää auttaa ihmisiä, jotka joutuvat onnettomuuteen tai saavat sairauskohtauksen. Apu on tosi tärkeää, ennen kuin ambulanssi ehtii paikalle.

Ammattikalastajat

Kalasaalis alkaa näkyä kun nuottaa kurotaan ylöspäin.
Kalastajia työssä. Kuva: Riikka Pennanen / Yle

Ammattikalastajia on Suomessa enää vähän. Kokopäiväisiä ammattikalastajia on vain noin 600. Suurin osa heistä on keski-ikäisiä miehiä. He ovat perineet ammatin isältä.

Kalastaja Mika Liukkonen ei ole kalastajan poika. Liukkonen kertoo, että hänelle kalastaminen oli harrastus, josta tuli ammatti.

Liukkonen sanoo, että kalastamisessa on oma vapaus ja oma työpaikka. Hän tykkää myös olla töissä luonnon keskellä.

Sauna Day

Helsinkiläishotellien kattosaunojen ilmaiset löylyt varattiin loppuun yhdessä sysäyksessä.
Helsingistä löytyy monenlaisia saunoja. Kuva: Radisson Blu Seaside Hotel

Helsingissä järjestetään taas maaliskuussa Sauna Day eli saunapäivä. Ensimmäisen kerran Sauna Day järjestettiin vuosi sitten.

Saunapäivän idea on, että ihmiset voivat käydä saunoissa, joihin he eivät tavallisesti pääse. Esimerkiksi monet firmojen saunat ovat saunapäivänä auki vieraille. Vieraat pääsevät saunomaan ilmaiseksi.

Saunapäivänä myös ulkomaalaisilla on hyvä tilaisuus kokeilla erilaisia suomalaisia saunoja. Ulkomaalaisia kiinnostavat myös tavallisten suomalaisten kotisaunat. Siksi niitä toivotaan lisää mukaan Sauna Dayhin.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä