Perjantai 10.4.2015

Pohjoismaiden puolustusyhteistyö kasvaa

Carl Haglund
Suomen puolustusministeri Carl Haglund. Kuva: Jussi Nukari / Lehtikuva

Pohjoismaat lisäävät puolustusyhteistyötä. Pohjoismaiden puolustusministerien mielestä yhteistyötä tarvitaan lisää, koska Venäjän aggressiivisuus on kasvanut. Pohjoismaat aikovat esimerkiksi lisätä yhteisiä sotaharjoituksia.

Kaikkien Pohjoismaiden eli Suomen, Ruotsin, Norjan, Tanskan ja Islannin puolustusministerit kirjoittivat puolustusyhteistyöstä norjalaisessa lehdessä perjantaina. Yksi kirjoittajista on Suomen puolustusministeri Carl Haglund. Puolustusministerit kirjoittavat, että Pohjoismaat aikovat lisätä yhteistyötä myös Baltian maiden kanssa.

Suomi on hyvinvointimaa

Ihmisiä sairaalan käytävällä.
Suomessa on hyvä terveydenhuolto. Kuva: Yle

Suomi on yksi maailman parhaista hyvinvointimaista. Suomi on maailman seitsemänneksi (7.) paras hyvinvointimaa. Tieto on uudesta hyvinvointimaiden vertailusta.

Vertailussa tutkittiin esimerkiksi ihmisten terveyttä ja koulutusta. Suomi menestyi hyvin esimerkiksi terveydenhuollossa ja aikuisten lukutaidossa. Suomella on myös ongelmia, Suomessa tehdään esimerkiksi paljon itsemurhia.

Maailman paras hyvinvointimaa on Norja. Ruotsi on toiseksi paras hyvinvointimaa. Listan huonoin maa on afrikkalainen Tšad.

Inkerinsuomalaisten paluumuutto vähenee

Nainen pitelee käsissään Suomen ja Venäjän passeja.
Monet inkerinsuomalaiset ovat palanneet Venäjältä Suomeen. Kuva: Anna Nesterova / Yle

Inkerinsuomalaisia muuttaa Venäjältä Suomeen enää vähän. Inkerinsuomalaiset asuvat Venäjällä, mutta heillä on suomalainen sukutausta. Esimerkiksi Pietarissa osa inkerinsuomalaisten suomen kursseista on tänä talvena peruttu, koska kursseilla ei ole ollut tarpeeksi osallistujia.

Monet inkerinsuomalaiset ovat päättäneet jäädä Pietariin työn takia. Pietarissa on pulaa työntekijöistä, jotka osaavat suomea. Esimerkiksi suomen kielen tulkit saavat hyvin työtä.

Inkerinsuomalaisilla on ollut oikeus muuttaa takaisin Suomeen jo 25 vuoden ajan. Paluumuutto-oikeus loppuu ensi vuonna. Paluumuuton aikana noin 30 000 inkerinsuomalaista on muuttanut Venäjältä Suomeen.

Inkerinsuomalaisten suvut muuttivat Inkeriin Venäjälle noin 400 vuotta sitten. Inkeri eli Inkerinmaa on nykyisen Pietarin kaupungin ympärillä.

Yle Uutisten internet-sivuilla on iso tietopaketti inkeriläisistä myös venäjäksi. Osoite on yle.fi/uutiset/novosti.

Spede Pasanen oli huumorin osaaja

Spede kiillottaa Ford Mustangia
Spede Pasanen. Kuva: Pertti Huotari / Yle

Suomalaisen viihdetaiteilijan Pertti eli Spede Pasasen syntymästä on kulunut 85 vuotta. Pasanen syntyi vuonna 1930. Hän kuoli vuonna 2001.

Spede Pasanen teki paljon hauskoja tv-ohjelmia ja elokuvia. Kaikki suomalaiset tuntevat Spede Pasasen, joka keksi esimerkiksi Uuno Turhapuron.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä