Perjantai 10.4.2020 (radio)

Huoltovarmuuskeskuksen johtaja eroaa

Tomi Lounema
Tomi Lounema. Kuva: Markku Ulander / Lehtikuva

Huoltovarmuuskeskuksen toimitusjohtaja eroaa tehtävästä. Pääministeri Sanna Marin sanoo, että johtaja Tomi Lounema ei nauti luottamusta.

Huoltovarmuuskeskus on maksanut miljoonia euroja hengityssuojaimista, jotka eivät täyttäneet laatuvaatimuksia.

Marin sanoo, että keskus on toiminut väärin. Keskus ei selvittänyt riittävästi taustoja niistä, joiden kanssa kauppa tehtiin. Taustalla on esimerkiksi talousrikoksia.

Euromaat sopivat talousavusta

Wopke Hoekstra
Hollannin valtiovarainministeri Wopke Hoekstra osallistui euroministerien kokoukseen Haagissa. Kuva: Bart Maat / AFP

Euromaat ovat sopineet 500 miljardin euron talousavusta. Sillä autetaan euromaiden taloutta koronepidemiassa.

EU:ssa on 27 jäsenmaata, joista 19 käyttää eurovaluuttaa.

Vuoden 2019 eurokriisin jälkeen saatiin aikaan kriisirahasto eli EVM. EVM tarkoittaa Euroopan vakausmekanismia. Sen rahoja voidaan nyt käyttää terveydenhoidon menoihin.

Euromaiden yhteistä velkaa eli koronabondeja ei tule.

Nyt leivotaan paljon

Leipuri asettelee lusikkaleipiä leivinpellille.
Leipominen on nyt suosittua, kun ihmiset ovat paljon kotona. Kuva: Antti Karhunen / Yle

Ihmisten pitää nyt olla mahdollisimman paljon kotona, ettei koronavirus leviä. Se näkyy kauppaketjujen myynnissä.

Nyt ostetaan paljon leivontatarvikkeita. Esimerkiksi S-ryhmä kertoo, että jauhoja ja hiivaa ostetaan 2 kertaa enemmän kuin ennen epidemiaa.

Myös Lidl ja K-ryhmä kertovat samaa. Hiiva on välillä ollut jopa lopussa.

Muutenkin eristys on kasvattanut kauppojen tulosta tänä keväänä. Hetkellisesti myynti on kasvanut monta kymmentä prosenttia.

Otsonikerros Suomen yllä on ohut

Aurinkolaseja pöydällä
UV-säteilyltä kannattaa suojautua. Kuva: Yle

Suomessa on havaittu erittäin matalia otsoniarvoja. Suomen yllä on ollut melkein puolet vähemmän otsonia kuin normaalisti keväällä.

Otsoni sijaitsee ilmakehän ylimmässä kerroksessa eli stratosfäärissä.

Otsonikadon syy on voimakas polaaripyörre. Se pysyy Suomen lähettyvillä vielä ehkä 10 päivää.

Otsonikerros suojaa maapalloa ultraviolettisäteilyltä. UV-säteilyä on nyt paljon, koska otsonikerros on niin ohut. Ulkona kannatta suojata iho, vaikka olisi pilvistä. Aurinkolasit ovat nyt tärkeät.

Vatikaanin pääsiäinen

Pietarinaukio tyhjillään Vatikaanissa 15.3.
Pietarinkirkko ja -aukio Vatikaanissa ovat tänä pääsiäisenä autiot. Kuva: Imago Stock / ULMER Pressebildagentur / AOP

Paavi Franciscus johtaa illalla pitkäperjantain tapahtumat Vatikaanissa ilman yleisöä.

Pitkäperjantain messu ja Ristin tie -rukoustapahtuma suoratoistetaan eli striimataan.

Myös pääsiäissunnuntain urbi et orbi -puhe järjestetään tänä vuonna suoratoistona koronatilanteen vuoksi.

Tavallisesti Vatikaanin Pietarinaukio on ollut pääsiäisenä täynnä ihmisiä.


Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä