Perjantai 10.5.2019 (radio)

Puolueiden kannatus

Puoluekannatusluvut
Kuva: Yle Uutisgrafiikka

Perussuomalaiset on nyt Suomen suosituin puolue. Perussuomalaisia kannattaa noin 19 % suomalaisista.

SDP:n kannatus on noin 18 %. SDP on nyt toiseksi suosituin puolue.

Kolmanneksi suosituin puolue on kokoomus. Kokoomusta kannattaa noin 17 % suomalaisista.

Keskusta ja vihreät ovat yhtä suosittuja. Kumpaakin puoluetta kannattaa 13,3 % suomalaisista.

Hallitusneuvottelut

Antti Rinne
Hallituksen muodostajan Antti Rinteen mukaan hallitusneuvottelut ovat päässeet hyvään alkuun. Kuva: Pekka Tynell / Yle

Hallitusneuvottelut ovat jatkuneet tänään.

Neuvotteluja johtaa SDP-puolueen puheenjohtaja Antti Rinne. Rinne sanoo, että neuvottelut ovat edenneet yhtä nopeasti kuin hän on suunnitellut.

Hallitusneuvotteluissa on viikonloppuna tauko. Neuvottelut jatkuvat maanantaina. Neuvotteluissa on mukana 5 puoluetta.

Laivaonnettomuus Välimerellä

Tunisian kartta
Tunisia Kuva: Yle Uutisgrafiikka

Ainakin 60 ihmistä on saanut surmansa laivaonnettomuudessa Välimerellä.

Laiva upposi Tunisian edustalla. Laiva oli matkalla Libyasta Europpaan.

Paikalliset kalastajat onnistuivat pelastamaan 16 ihmistä.

Osa veneen matkustajista oli Bangladeshista ja Marokosta.

Puhelut ja tekstiviestit halpenevat EU:ssa

Kännykän näyttö.
Kuva: Perttu Ruokangas / Yle

EU:n alueen sisällä soitettavien puheluiden ja tekstiviestien hinnat alenevat.

Puheluille ja tekstiviesteille tulee ensi viikon keskiviikkona maksimihinta. Puhelu saa maksaa enintään 19 senttiä minuutilta. Tekstiviestit saavat maksaa enintään 6 senttiä kappale.

Hintoihin lisätään vero ja se hinta, jonka puhelu tai tekstiviesti maksaa Suomessa.

Koirien salakuljettaja vankilaan

Labradorinnoutajan pentuja.
Kuva: Julian Smith / EPA

Suomeen koiria salakuljettanut henkilö on tuomittu vankeuteen. Hän joutuu olemaan vankilassa vuoden.

Tuomittu henkilö oli tuonut Suomeen laittomasti monta sataa koiraa ja myynyt koirat.

Uudet omistajat huomasivat, että koirat olivat vakavasti sairaita. Koirat jouduttiin lopettamaan.

Myös kaksi muuta henkilöä tuomittiin, koska he olivat salakuljettaneet koiria. He eivät joudu vankilaan, mutta he joutuvat maksamaan sakkoja.

Rabies Suomessa

Mies odottaa koiriensa kanssa rokotusvuoroaan eläinlääkärille.
Mies odotti koiriensa kanssa rokotusvuoroaan eläinlääkärille Denpasarissa, Balilla, Indonesiassa marraskuussa 2010. Balin viranomaiset aloittivat tuolloin koirien rokotuskampanjan, jotta vuodesta 2008 saakka saarella riehunut ja yli 100 ihmistä tappanut rabiesepidemia saataisiin kuriin. Kuva: Made Nagi / EPA

Rabies-tauti eli vesikauhu on ehkä lisääntymässä Suomessa.

Suomessa annettiin viime vuonna taudin estävää hoitoa melkein 100 ihmiselle. Moni ihminen saa tartunnan ulkomailla

Rabies tarttuu ihmiseen, kun häntä puree tai nuolaisee eläin. Tauti aiheuttaa kuoleman, jos sitä ei hoideta.



Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä