Perjantai 10.7.2020 (radio)


TV:n selkouutisilla on kesätauko ja ne jatkuvat 17.8.
Radion selkouutiset tehdään joka päivä myös kesällä.

S2-opetus

Oppilaat tekevät tehtäviä pöydän ääressä.
Suomen kielen opetusta halutaan parantaa. Kuva: Petri Lassheikki / Yle

Opetusministeriö tekee selvityksen S2-opetuksesta kouluissa. S2-opetuksessa suomea opetetaan toisena kielenä oppilaille, joiden äidinkieli ei ole suomi.

S2-opetuksessa on puutteita. Opetuksen määrä ja sisältö eivät ole samoja kaikissa kouluissa. Siksi S2-opetuksen tilanne selvitetään.

Lisäksi opetusministeriö määrää kunnat järjestämään S2-opetusta jo päiväkodeissa.

Yli 35 000 peruskoululaista opiskelee suomea toisena kielenä.

Verotus

Verotoimisto
Veroasioita voi hoitaa verotoimistossa tai internetissä. Kuva: Linus Hoffman / Yle

Monien ihmisten työtilanne on muuttunut koronan takia. Silloin on hyvä hakea muutosta myös verotukseen.

Monilla on ollut korona-aikana vähemmän töitä kuin tavallisesti. Siksi he ovat saaneet vähemmän myös palkkaa. Silloin veroprosentti kannattaa laskea uudelleen, jotta veroja ei ole liikaa.

Monet ovat myös tehneet etätöitä. Silloin joitakin menoja voi vähentää verotuksessa. Tällaisia menoja voi tulla esimerkiksi työvälineistä ja nettiyhteyksistä.

Monet työntekijät saavat kesän jälkeen tietää, jatkuuko työ taas normaalisti. Viimeistään silloin on hyvä tarkistaa myös veroprosentti. Veroasioita voi hoitaa myös netissä osoitteessa omavero.fi.

Suomen talous

Kauppakeskus
Hypo ennustaad, että talous alkaa kasvaa, kun ihmiset alkavat taas kuluttaa rahaa. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Suomen talous pienenee tänä vuonna. Näin arvioi luottolaitos Hypo.

Hypo arvioi, että Suomen talous pienenee tänä vuonna 7 prosenttia. Talous pienenee paljon koronakriisin takia.

Hypo kuitenkin ennustaa, että Suomen talous kasvaa jo ensi vuonna. Hypo ennustaa ensi vuodelle 4 prosentin talouskasvua.

Hypon mielestä talous alkaa kasvaa, kun ihmiset alkavat taas kuluttaa rahaa enemmän. Niin tapahtuu, jos Suomeen ei tule toista koronakriisiä eikä lisää työttömiä, Hypo arvioi.

Oikeustieteen valintakoe

Helsingin yliopiston kirjasto
Oikeustieteen valintakokeessa tapahtui virhe. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Yliopistojen valintakokeessa on tapahtunut virhe. Virhe koskee oikeustieteen alaa.

Valintakokeen pisteitä laskettiin automaattisessa tarkastuksessa väärin. Nyt virhe korjataan, ja pisteet lasketaan uudelleen.

Kukaan hakija ei kuitenkaan menetä opiskelupaikkaa, josta hän on jo saanut tiedon.

Viikonlopun sää

Sääkartat lauantaille 11.7. ja sunnuntaille 12.7.
Lauantaina sataa ja tuulee, mutta sunnuntaina sää on jo kauniimpi. Kuva: Anne Borgström / Yle

Sää on lauantaina sateinen ja tuulinen. Tuuli ei kuitenkaan ole niin voimakasta kuin pelättiin. Voimakkain tuuli jää Suomen eteläpuolelle.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä