Perjantai 11.10.2019 (radio)

Turkki jatkoi hyökkäystä

Kuva otettu Turkin puolelta Syyriaan päin, jossa näkyy Tal Abayadin kaupungista nousevan savua.
Tal Abayadin kaupungista nousee savua. Kuva: Bulent Kilic / AFP

YK moittii Turkkia hyökkäyksestä Pohjois-Syyriaan. YK:n turvallisuusneuvosto on pitänyt kokouksen Turkin hyökkäyksen takia.

Turvallisuusneuvosto sanoo, että Turkin pitää lopettaa hyökkäys Syyriaan. Turvallisuusneuvosto sanoo, että hyökkäys pahentaa ihmisten kärsimyksiä ja lisää pakolaisuutta. Myös Suomi sanoo, että Turkin pitää lopettaa hyökkäys.

Turkki on iskenyt kurdikohteisiin myös yöllä. Myös siviilejä on kuollut Turkin hyökkäyksessä. Tosi paljon ihmisiä on lähtenyt pakoon Turkin hyökkäystä.

Rauhan Nobel Etiopiaan

Etiopian pääministeri Abiy Ahmed.
Etiopian pääministeri Abiy Ahmed. Kuva: Michael Tewelde / AFP

Nobelin rauhanpalkinnon saa Etiopian pääministeri Abiy Ahmed. Palkinnon myöntää Norjan Nobel-komitea.

Nobel-komitea sanoo, että Abiy Ahmed on rakentanut rauhaa ja kansainvälistä yhteistyötä. Komitea kiittää Ahmedia siitä, että hän on tehnyt paljon työtä, että Etiopian ja naapurimaa Eritrean välit paranevat.

Nobel-komitea sanoo, että Abiy Ahmed on myös parantanut Etiopiassa demokratiaa, koska hän on vapauttanut poliittisia vankeja ja poistanut tiedotusvälineiden sensuuria.

Rauhan Nobel-palkinto annetaan Etiopian pääministeri Abiy Ahmedille joulukuussa Oslossa.

Iranilaistankkerilla räjähti

Irans flagga 1964-1980.
Iranin lippu.

Iranilaisella öljytankkerilla eli säiliölaivalla on tapahtunut räjähdys. Räjähdys tapahtui Punaisellamerellä Saudi-Arabian edustalla. Säiliölaiva syttyi tuleen ja laivasta on vuotanut öljyä mereen.

Räjähdyksen syytä ei tiedetä. Räjähdys iranilaisella öljytankkerilla voi huonontaa Iranin ja Saudi-Arabian välejä.

Turun yliopistosairaala palkittiin syöpähoidosta

Turun yliopistollinen keskussairaala
Turun yliopistollinen keskussairaala eli TYKS. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Turun yliopistollinen keskussairaala on saanut kansainvälisen palkinnon hyvästä syöpähoidosta. Palkinto on tunnustus siitä, että syövän hoito on Turussa tosi hyvää.

Turun yliopistollinen keskussairaala on toinen sairaala Suomessa, joka saa eurooppalaisten syöpäsairaaloiden tunnustuksen. Aikaisemmin tunnustuksen on saanut Suomessa HUS syöpäkeskus Helsingissä.

Sää

Syksyinen Tampereen Näsinkallio.
Sää on syksyistä. Kuva: Jussi Mansikka / Yle

Viikonlopun sää on pilvinen ja poutainen. Sateita tulee vain vähän. Pohjoisessa on viileää ja lämpötila on lähellä nollaa. Etelässä lämpötila on päivällä 10 astetta. Pohjoisessa voi sataa vähän lunta. Etelässä voi sataa vähän vettä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä