Perjantai 11.1.2019

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Mitä nousukausi tarkoittaa taloudessa?

Oikea vastaus:

Se tarkoittaa, että taloudessa menee hyvin.

2.Mitä talousasiantuntijat sanovat?

Oikea vastaus:

Talousasiantuntijat sanovat, että nousukausi on loppunut.

3.Mikä iso asia vaikuttaa maailman talouteen?

Oikea vastaus:

Se, että Britannia eroaa Euroopan unionista, vaikuttaa maailman talouteen.

4.Kuinka monta ehdotusta puolueilla on Ruotsissa?

Oikea vastaus:

Puolueilla on 2 ehdotusta.

5.Kuinka kauan Ruotsi on ollut ilman hallitusta?

Oikea vastaus:

Ruotsi on ollut ilman hallitusta 4 kuukautta.

6.Miksi nuoret kokoontuivat tänään Helsingissä?

Oikea vastaus:

He kokoontuivat mielenosoitukseen ilmaston puolesta.

7.Missä he kokoontuivat?

Oikea vastaus:

He kokoontuivat Eduskuntatalon portailla.

8.Mitä merivedestä on löydetty?

Oikea vastaus:

Merivedestä on löydetty sinilevää.

9.Milloin sinilevää on yleensä?

Oikea vastaus:

Yleensä sinilevää on kesällä, kun on helle.

10.Mitä Suomeen tulee?

Oikea vastaus:

Suomeen tulee kylmää ilmaa.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee maahanmuuttajien kanssa heille tärkeistä asioista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä