Perjantai 11.1.2019 (radio)

Talouden nousukausi on loppunut

Lainalaskuri
Ylen verkkosivulla yle.fi on korkolaskuri. Sillä voit laskea, miten lainan korko nostaa kuluja. Kuva: Eetu Pietarinen / Yle

Suomen talouden tilanne on muuttumassa.

Viime aikoina taloudessa on mennyt hyvin, on ollut nousukausi. Nyt talousasiantuntijat sanovat, että nousukausi on loppunut.

Maailmalla tapahtuu monta isoa asiaa, jotka vaikuttavat taloustilanteeseen. Esimerkiksi se, että Britannia eroaa Euroopan unionista vaikuttaa maailman talouteen.

Talousasiantuntijoilla on kuitenkin hyvä uutinen niille ihmisille, joilla on asuntolaina. Pankit eivät nyt nosta lainan korkoa.

Korko nousee ehkä vuoden päästä. Korko on ollut jo kauan hyvin matala.

Ruotsi saa ehkä uuden hallituksen

kuningas avasi Ruotsin valtiopäivien istuntokauden
Ruotsi on ollut 4 kuukautta ilman hallitusta. Kuva: Claudio Bresciani / Epa

Ruotsissa puolueet ovat ehkä sopineet uudesta hallituksesta.

Puolueilla on ehdotus, jossa on mukana 2 puoluetta, sosiaalidemokraatit ja ympäristöpuolue. Pääministeriksi ehdotetaan sosiaalidemokraattien puheenjohtajaa Stefan Löfveniä.

Puolueet päättävät asiasta viikonlopun aikana. Ruotsi on ollut ilman hallitusta 4 kuukautta.

Nuoret osoittavat mieltä ilmaston puolesta

Koululaiset osoittivat mieltään ilmastonmuutosta vastaan eduskuntatalon edustalla Helsingissä 11. tammikuuta
Nuoret vaativat, että poliitikot ja yritysjohtajat tekevät oikeita päätöksiä. Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Nuoret koululaiset kokoontuivat tänään ilmastomielenosoitukseen Helsingissä.

He kokoontuivat Eduskuntatalon portaille ja osoittivat mieltään ilmaston puolesta. He vaativat, että poliitikot ja yritysjohtajat tekevät ilmaston kannalta hyviä päätöksiä.

Nuoret sanoivat, että he asuvat maapallolla vielä 50 vuoden päästä. He ovat kyllästyneitä siihen, että aikuiset eivät saa mitään tehtyä.

Nuoret aikovat järjestää samanlaisen mielenosoituksen joka perjantai.

Merestä löytyi sinilevää

sinilevää avannossa
Yleensä sinilevää on meressä vain kesällä. Sinilevä voi olla myrkyllistä. Kuva: Syke

Suomenlahdella on merivedestä löydetty sinilevää. Levä huomattiin, kun jää oli sinivihreää.

Yleensä sinilevää on merivedessä kesällä, kun on helle.

Sinileviä on monenlaisia. Osa niistä kukkii viileässä vedessä ja jään alla.

Tänä talvena merivesi on ollut paljon lämpimämpää kuin yleensä talvella.

Sää on aurinkoinen

Talvipäivä kävelyä meren jäällä
Lauantaina on aurinkoinen sää. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Sää on tuulista. Suomeen tulee kylmää ilmaa. Koko maassa on pakkasta.

Aurinko paistaa suuressa osassa maata. Lunta voi myös sataa vähän.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä