Perjantai 1.11.2019 (radio)

Aktiivimallista ei ole tarkkoja lukuja

Aktiivimallia vastustava mielenosoitus Helsingin Senaatintorilla.
Aktiivimallia vastustava mielenosoitus Helsingin Senaatintorilla helmikuussa 2018. Kuva: Kimmo Hiltunen / Yle

Työttömien aktiivimallin vaikutus on epäselvä. Tarkkoja lukuja ei ole. Näin sanoo työryhmä, joka on tutkinut aktiivimallia.

Aktiivimalli ei lisännyt työttömien pääsyä töihin. Osa työttömistä saa ansiosidonnaista päivärahaa. Heidän työllisyyttä aktiivimalli paransi.

Aktiivimalli lisäsi työttömien osallistumista erilaisille kursseille.

Työttömien aktiivimalli tuli voimaan vuoden 2018 alussa. Aktiivimallissa työtön saa vähemmän rahaa, jos hän ei esimerkiksi osallistu kursseille.

Pääministeri Antti Rinteen hallitus aikoo lopettaa mallin ensi vuoden alussa.

Teollisuusliitto aloittaa ylityökiellon

Teknologiateollisuus ry ja Teollisuusliitto ry aloittivat 29. elokuuta 2019 Etelärannassa Helsingissä neuvottelut työehtosopimuksen uudistamisesta.
Teknologiateollisuus Teollisuusliitto aloittivat 29. elokuuta 2019 neuvottelut työehtosopimuksen uudistamisesta. Kuva: Laura Hyyti / Yle

Teollisuusliitto aloittaa ylityökiellon. Kielto alkaa ensi maanantaina ja päättyy perjantaina. Ylityökielto koskee noin 100 000 työntekijää.

Myös Ammattiliitto Pro aloittaa ylityökiellon, joka koskee teknologiateollisuuden toimihenkilöitä.

Ylityökielto tarkoittaa, että työntekijät eivät tee ollenkaan ylitöitä. Tarkoitus on, että sopimusneuvottelut etenevät ehkä nopeammin.

Teollisuusliiton ja Teknologiateollisuuden väliset sopimusneuvottelut ovat kesken. Alan sopimukset päättyivät lokakuun lopussa eli torstaina.

Teollisuusliitto kertoo, että neuvotteluissa on ollut kiistaa varsinkin työajasta.

Kansalaisaloite lentoverosta menee eduskuntaan

Lentokone nousee taivaalle oranssinkeltaista taivasta ja aurinkoa vasten.
Kansalaisaloitteen allekirjoittajat vaativat, että Suomeen tulee lentovero. Kuva: Daniel Reinhardt / EPA

Kansalaisaloite lentoverosta menee eduskuntaan. Kansalaisaloitteen allekirjoittajat vaativat, että Suomeen tulee lentovero.

Allekirjoittajat sanovat, että lentomatkan pitää maksaa enemmän. Tarkoitus on vähentää päästöjä. Lentäminen nopeuttaa ilmastonmuutosta.

Lentovero on jo esimerkiksi Ruotsissa.

Kansalaisaloite on esimerkiksi lakiehdotus, jonka kansalaiset tekevät. Eduskunnan pitää käsitellä kansalaisaloite, jos sen on allekirjoittanut yli 50 000 ihmistä.

Lokakuu oli viileä

Lumisateinen syysmaisema Joensuun Heinävaarassa.
Lumisateinen syysmaisema Joensuun Heinävaarassa. Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Lokakuu oli tavallista viileämpi.

Lokakuun keskilämpötila oli Pohjois-Lapissa -3 ja -4 asteen välillä, lounaissaaristossa vähän yli 7 astetta.

Ilmatieteen laitos kertoo, että lokakuussa myös satoi enemmän kuin tavallisesti. Varsinkin Pohjois-Karjalassa satoi tosi paljon.

Lokakuun lopussa idässä ja pohjoisessa oli lunta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä