Perjantai 11.12.2020 (radio)
Ydinvoimalan häiriötilanne ohi
Olkiluodon ydinvoimalan häiriötilanne on ohi. Häiriötilanne alkoi torstaina.
Häiriötilanne ei aiheuttanut vaaraa ihmisille. Ydinvoimalasta ei päässyt säteilyä ympäristöön.
Häiriötilanteen syy oli vika reaktoriveden puhdistusjärjestelmässä. Vian takia reaktori sulkeutui.
Vikaa on korjattu, ja reaktori tuottaa taas sähköä ehkä jo sunnuntaina.
Suomen koronaluvut
Suomessa on raportoitu perjantaina 501 uutta koronatartuntaa. Suomen kaikkien koronatartuntojen määrä on nyt vähän yli 30 000.
Perjantaina raportoitiin myös 11 uutta koronakuolemaa. Suomessa on kuollut yhteensä 453 ihmistä koronan takia.
Turun koululaiset etäopetukseen
Suurin osa peruskoululaisista siirtyy etäopetukseen Turussa. Koronan takia etäopetuksessa ovat oppilaat 4. luokasta ylöspäin.
Etäopetus alkaa ensi viikolla, ja se kestää joululomaan asti. Valmistavan opetuksen oppilaat ja erityisen tuen oppilaat saavat kuitenkin lähiopetusta koulussa.
Helsingin seudulla peruskoulut pysyvät auki, lähiopetus jatkuu myös yläkouluissa. Päätös koskee Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kouluja.
Saksan koronatilanne
Koronatilanne pahenee Saksassa. Saksa raportoi perjantaina noin 30 000 uutta koronatartuntaa ja noin 600 uutta koronakuolemaa.
Saksassa on yli 80 miljoonaa asukasta, ja koronatartuntoja on paljon yli miljoona.
Saksassa on tiukat koronarajoitukset. Esimerkiksi ravintolat ja baarit on suljettu.
Koronatilanne on kuitenkin niin huono, että Saksa suunnittelee uusia koronarajoituksia.
Linnut järvenjäällä
Monissa Suomen järvissä on jo ohut jää. Jäällä voi nähdä myös lintuja, esimerkiksi joutsenia.
Monet ihmiset ovat kuitenkin huolissaan linnuista. He luulevat, että linnut jäätyvät jäähän kiinni. Siksi he soittavat pelastuslaitokselle.
Pelastuslaitokselta kuitenkin kerrotaan, että linnut eivät jäädy jäähän kiinni. Ne voivat vaikka nukkua jäällä.
Järvenjää on nyt linnuille turvallinen, koska ohut jää ei vielä kestä petoeläinten painoa.
Viikonlopun sää

Lauantaina Suomeen virtaa lämmintä ilmaa. Lämpötila nousee nollan ja +2 asteen välille, vain pohjoisessa on vähän pakkasta.
Sunnuntaina sää taas kylmenee, ja koko maassa on pakkasta.