Perjantai 11.12.2020 (radio)


Ydinvoimalan häiriötilanne ohi

Olkiluoto 1 ja Olkiluoto 2 ydinvoimala-alueella Eurajoella.
Olkiluodon ydinvoimala-alue on Eurajoella. Kuva: AOP

Olkiluodon ydinvoimalan häiriötilanne on ohi. Häiriötilanne alkoi torstaina.

Häiriötilanne ei aiheuttanut vaaraa ihmisille. Ydinvoimalasta ei päässyt säteilyä ympäristöön.

Häiriötilanteen syy oli vika reaktoriveden puhdistusjärjestelmässä. Vian takia reaktori sulkeutui.

Vikaa on korjattu, ja reaktori tuottaa taas sähköä ehkä jo sunnuntaina.

Suomen koronaluvut

Tiedote koronaviruksesta Martinlaakson terveysaseman ovessa.
Kuva: Eleni Paspatis / Yle

Suomessa on raportoitu perjantaina 501 uutta koronatartuntaa. Suomen kaikkien koronatartuntojen määrä on nyt vähän yli 30 000.

Perjantaina raportoitiin myös 11 uutta koronakuolemaa. Suomessa on kuollut yhteensä 453 ihmistä koronan takia.

Turun koululaiset etäopetukseen

Koululainen tietokoneella.
Turun koululaiset siirtyvät etäkouluun. Kuva: Mikko Ahmajärvi / Yle

Suurin osa peruskoululaisista siirtyy etäopetukseen Turussa. Koronan takia etäopetuksessa ovat oppilaat 4. luokasta ylöspäin.

Etäopetus alkaa ensi viikolla, ja se kestää joululomaan asti. Valmistavan opetuksen oppilaat ja erityisen tuen oppilaat saavat kuitenkin lähiopetusta koulussa.

Helsingin seudulla peruskoulut pysyvät auki, lähiopetus jatkuu myös yläkouluissa. Päätös koskee Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kouluja.

Saksan koronatilanne

Koronatestipaikalla testaajia Berliinissä
Saksan koronatestipaikoilla on nyt kiirettä. Kuva: Filip Singer / EPA

Koronatilanne pahenee Saksassa. Saksa raportoi perjantaina noin 30 000 uutta koronatartuntaa ja noin 600 uutta koronakuolemaa.

Saksassa on yli 80 miljoonaa asukasta, ja koronatartuntoja on paljon yli miljoona.

Saksassa on tiukat koronarajoitukset. Esimerkiksi ravintolat ja baarit on suljettu.

Koronatilanne on kuitenkin niin huono, että Saksa suunnittelee uusia koronarajoituksia.

Linnut järvenjäällä

Joutsen ja sorsia rannassa.
Joutsen selviää hyvin kylmässä. Kuva: Juha Hintsala / Yle

Monissa Suomen järvissä on jo ohut jää. Jäällä voi nähdä myös lintuja, esimerkiksi joutsenia.

Monet ihmiset ovat kuitenkin huolissaan linnuista. He luulevat, että linnut jäätyvät jäähän kiinni. Siksi he soittavat pelastuslaitokselle.

Pelastuslaitokselta kuitenkin kerrotaan, että linnut eivät jäädy jäähän kiinni. Ne voivat vaikka nukkua jäällä.

Järvenjää on nyt linnuille turvallinen, koska ohut jää ei vielä kestä petoeläinten painoa.

Viikonlopun sää

sääkartta
Kuva: Yle

Lauantaina Suomeen virtaa lämmintä ilmaa. Lämpötila nousee nollan ja +2 asteen välille, vain pohjoisessa on vähän pakkasta.

Sunnuntaina sää taas kylmenee, ja koko maassa on pakkasta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä