Perjantai 1.1.2021 (radio)

Uudenvuoden juhlinta

Ilotulite räjähtää kirkon yllä.
Helsingin Senaatintorilla paukuteltiin ilotulitteita, kun vuosi vaihtui. Kuva: Esa Syväkuru / Yle

Suomalaiset ovat viettäneet uuttavuotta melko rauhallisesti. Poliisi kertoo, että koronarajoitusten noudattaminen kuitenkin vaihteli.

Turun seudulla poliisi sai ilmoituksia useista juhlista, joissa oli kymmeniä nuoria. Myös Oulussa ja Rovaniemellä poliisi keskeytti juhlia, joissa oli mukana jopa 200-300 nuorta. Poliisi kertoo, että sen sijaan esimerkiksi Helsingissä kokoontumisrajoituksia noudatettiin melko hyvin.

Pelastuslaitos sammutti joitakin tulipaloja uudenvuodenyönä. Kuopion Maaningalla oli rakennuspalo, jossa kuoli yksi ihminen. Lisäksi tulipaloja on ollut ainakin Tuusulassa, Kemijärvellä ja Muoniossa.

Silmävammoja ilotulitteista

Ilotulitekauppaa Ruoholahden Tokmannilla Helsingissä 27. joulukuuta 2020.
Ilotulitteita saa ampua vain suojalasit päässä. Kuva: Emmi Korhonen / Lehtikuva

Sairaaloissa on hoidettu silmävammoja, jotka ovat tulleet uudenvuoden ilotulitteista.

Yliopistosairaalat kertovat, että ne ovat hoitaneet 7 potilasta, jotka ovat saaneet silmävammoja ilotulitteista. Potilaita on ollut ainakin Helsingissä, Turussa ja Kuopiossa.

Poliisi sai myös jonkin verran hälytyksiä ilotulitteista. Niillä sytytettiin esimerkiksi roskakoreja ja postilaatikoita tuleen. Jotkut ihmiset ampuivat myös raketteja maata pitkin kohti toisia ihmisiä.

Presidentin uudenvuodenpuhe

Sauli Niinistö työpöydän takana pitämässä uuden vuoden puhetta.
Presidentti Sauli Niinistö. Kuva: Jon Norppa / Tasavallan presidentin kanslia

Presidentti Sauli Niinistö on pitänyt perinteisen uudenvuodenpuheen.

Puheessa presidentti Niinistö sanoi, että Suomi on tähän asti selvinnyt koronaviruspandemiasta melko hyvin. Presidentti kiitti siitä kaikkia suomalaisia, mutta erityisesti terveydenhuollon ammattilaisia. Presidentti myös sanoi, että koronakriisi ei vielä ole ohi. Sen takia pitää vielä löytää voimia noudattaa rajoituksia ja ohjeita.

Niinistö puhui myös monesta muusta asiasta kuten esimerkiksi Suomen turvallisuudesta, kyberhyökkäyksistä ja ilmastonmuutoksesta.

Vuosi 2021 tuo muutoksia

Viinipulloja hyllyllä Tesoman Alkossa
Alkoholi kallistuu. Kuva: Antti Eintola / Yle

Vuodenvaihde muuttaa monia asioita.

Esimerkiksi palkansaajien verotus kiristyy vähän ja asuntolainan korkovähennys pienenee. Alkoholi ja tupakka kallistuvat. Passin ja henkilökortin hinnat nousevat.

Oppivelvollisuusikä nousee tänä vuonna 18 ikävuoteen. Alle 18-vuotiaan nuoren pitää siis peruskoulun jälkeen hakea toisen asteen koulutukseen. Toisen asteen koulutus eli esimerkiksi lukio tai ammattikoulu muuttuvat maksuttomiksi.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä