yle.fi-etusivu

Perjantai 1.12.2017 (radio)

 

Kokoomus suosituin puolue

Grafiikka puoluekannatuksesta.
Yle on mitannut puolueiden kannatusta. Ylen mittauksessa kokoomus on Suomen suosituin puolue. Kokoomuksen kannatus on nyt 22,3 prosenttia.

SDP:n kannatus oli kesän lopulla alle 16 prosenttia, mutta nyt se on noussut lähes 20 prosenttiin. Samalla ero suosituimpana jatkavaan kokoomukseen on pienentynyt.

Keskusta pysyi nyt samoissa luvuissa kuin viime kuussa. Keskustan kannatus on nyt 17,4 prosenttia

Autoista ei aina makseta veroa oikein

auton ratti ja suojatie jolla jalankulkijoita
Käytettyjä autoja tuodaan ulkomailta. Kuva: Esko Jämsä / AOP
Käytettyjä autoja tuodaan Suomeen ulkomailta. Uuden tutkimuksen mukaan autoista ei aina makseta veroja rehellisesti .

Huijaaminen verotuksessa tapahtuu niin, että auton omistaja sanoo, että autolla on jo ajettu paljon. Oikeasti autolla on ajettu vähemmän, kuin omistaja sanoo.

Siksi autoveron määrä on verotuksessa oikeaa arvoa pienempi.

Tutkimuksen mukaan valtio on hävinnyt valehtelun takia miljoonia euroja verotuloja.

Ihmiset ostavat sinivalkoisia koristeita

Suomen lippuja narussa vihreässä muovipuussa.
Lippunauhat loppuivat kaupasta. Kuva: Katja Halinen / Yle
Ihmiset ostavat nyt paljon koristeita, jotka ovat  Suomen lipun värisiä. Esimerkiksi nauha, jossa on lippuja, on tosi suosittu. Lippunauhat on myyty loppuun, eikä niitä enää saa kaupasta.

Myös muut sinivalkoiset koristeet kiinnostavat ihmisiä. Kauppojen hyllyillä siniset pallot voittavat punaiset pallot. Joulusta näyttää tulevan sininen ja valkoinen.

Tuntematon sotilas kiinnostaa ihmisiä

Salo, Hietanen, Rokka ja Koskela (Akseli Kouki, Aku Hirviniemi, Eero Aho ja Jussi Vatanen)
Tuntematon sotilas -elokuvan näyttelijöitä. Kuva: Tommi Hynynen © Elokuvaosakeyhtiö Suomi 2017
Tuntematon sotilas on katsotuin elokuva yli 30 vuoteen. Tuntemattoman sotilaan ensi-ilta oli lokakuussa. Nyt sen on jo katsonut noin 715 000 ihmistä.

Tuntematon sotilas -elokuva näkyy kohta myös Suomen naapurimaassa Ruotsissa. Siellä esitetään elokuvan kansainvälistä versiota.

Presidentinlinnassa juhlitaan kohta

presidentinlinna
Itsenäisyyspäivänä juhlitaan linnassa. Kuva: Jyrki Lyytikkä / Yle
Suomen itsenäisyyspäivä on ensi viikolla, ja Suomi täyttää silloin 100 vuotta. Itsenäisyyspäivää juhlitaan Presidentinlinnassa.

Presidentinlinnaan on kutsuttu tänä vuonna noin 1 900 vierasta. Sodassa olleet ihmiset ovat tänä vuonna jälleen kunniavieraita.

Itsenäisyyspäivän vastaanotto kestää tänä vuonna noin tunnin kauemmin kuin yleensä. Presidenttipari Sauli Niinistö ja Jenni Haukio aloittaa kutsuvieraiden tervehtimisen kello 19, ja musiikki hiljenee kello 23.

Juhlavieraita viihdyttävät muun muassa suositut laulajat Katri Helena ja Diandra.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.35.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomi 100: Suomalainen juttu

Kaatosade kadulla.

Suomi 100: Terveisiä Suomi-kouluista

Paljon onnea suomi -kortti

Suomi 100: Suomi-koulujen opettajat

Maila Eichhorn

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Kuva Luksian videoblogisarjan lopetusjaksosta.

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä