yle.fi-etusivu

Perjantai 11.8.2017 (radio)

 

Turvapaikanhakijoiden oikeusapu

Lakikirja.
Turvapaikanhakijat tarvitsevat apua lakiasioissa. Kuva: Yle

Turvapaikanhakijoiden oikeusapu tutkitaan. Asiasta kertoi oikeusministeri Antti Häkkänen.

Oikeusavussa on ehkä ongelmia. Jotkut sanovat, että lakimiehet jopa pettävät turvapaikanhakijoita.

Ministeri Häkkänen sanoo, että jokaisen pitää saada hyvää oikeusapua eri elämäntilanteissa. Raha ei saa ratkaista avun laatua.

Länsimetro

Tapiolan asema 10. helmikuuta.
Tapiola on yksi Espoon metroasemista. Kuva: Jarno Kuusinen / AOP

Länsimetron liikenne alkaa ehkä syyskuun lopussa. Metron rakennustyöt ovat jo valmiit, mutta nyt kaikki uudet asemat tarkastetaan. Uusia metroasemia on 8.

Kun länsimetron liikenne alkaa, metrolla pääsee Helsingistä Espooseen. Viimeinen uusi asema on Matinkylä.

Ravintolaketjut

Ravintola Sandro Kampin viidennen kerroksen ravintolakeskittymässä.
Suomalaiset syövät usein ravintolassa. Kuva: Berislav Jurišić / Yle

Ravintola-alalla menee hyvin. Jo yli 70 prosenttia suomalaisista syö säännöllisesti ravintolassa.

Uusia ravintoloita perustetaan paljon.

Monet uudet ravintolat kuuluvat johonkin ravintolaketjuun. Ketjun ravintolat säästävät rahaa, kun ne esimerkiksi tilaavat yhdessä suuria määriä raaka-aineita.

Osa asiakkaista ajattelee, että ravintolaketjuissa laatu ei aina ole hyvä. Siksi ravintola yrittää usein olla erilainen kuin ketjun muut ravintolat. Asiakas ei aina edes huomaa, että ravintola kuuluu johonkin ketjuun.

Pitkämäki finaaliin

Tero Pitkämäki
Tero Pitkämäki pääsi keihäänheiton finaaliin. Kuva: Franck Robichon / EPA

Suomalaiset ovat saaneet hyviä urheilu-uutisia. Uutiset tulivat Lontoosta, yleisurheilun MM-kilpailuista.

Tero Pitkämäki pääsi keihäänheiton finaaliin eli loppukilpailuun.

Pitkämäen heitto oli melkein 86 metriä pitkä. Finaalipaikkaan tarvittiin vähintään 83 metrin heitto.

Keihäänheiton finaali on lauantaina.

Viikonloppuna ukkosia

salama taivaalla
Lauantaina taivaalla voi näkyä salamoita. Kuva: AOP

Viikonloppuna voi olla voimakkaita ukkosia. Sadetta, salamoita ja kovaa tuulta saadaan lauantai-iltana ja sunnuntaiyönä.

Ennen ukkosta sää on kuuma. Ylen meteorologi Toni Hellinen sanoo, että lämpötila voi nousta lauantaina jopa 28 asteeseen.

Suomalainen juttu

Ihminen mökkilaiturilla.
Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Suomella on pian syntymäpäivä. Suomi täyttää 100 vuotta 6. joulukuuta 2017.

100-vuotiaalla voi olla hassuja tapoja. Kerro meille, mitä asiaa tai tapaa ihmettelet Suomessa. Me kerromme siitä lisää.

Lähetä idea selkouutisten sähköpostiin.  Osoite on selko.uutiset@yle.fi.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.35.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomi 100: Suomalainen juttu

Kaatosade kadulla.

Suomi 100: Terveisiä Suomi-kouluista

Paljon onnea suomi -kortti

Suomi 100: Suomi-koulujen opettajat

Maila Eichhorn

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Kuva Luksian videoblogisarjan lopetusjaksosta.

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä