Perjantai 11.9.2020

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Mitä asiaa hallitus aikoo helpottaa?

Oikea vastaus:

Matkailua Suomeen.

2.Milloin ensimmäiset uudet ohjeet otetaan käyttöön?

Oikea vastaus:

Viikon kuluttua lauantaina.

3.Millaisia helpotuksia tulee myöhemmin syksyllä?

Oikea vastaus:

Suomeen voi tulla ja karanteeniaikaa lyhentää, kun käy koronavirustesteissä. Jos matka kestää alle 3 vuorokautta, ennakkotesti riittää eikä karanteenia vaadita.

4.Mitä matkailuala sanoo näistä helpotuksista?

Oikea vastaus:

Matkailualan mielestä ne ovat askel oikeaan suuntaan, mutta lisää helpotuksia tarvitaan.

5.Entä mitä mieltä Ruotsissa ollaan näistä helpotuksista?

Oikea vastaus:

Ruotsissa ollaan iloisia siitä, että Suomeen pääsee taas.

6.Monestako uudesta koronatartunnasta Suomessa on kerrottu tänään?

Oikea vastaus:

43 tartunnasta.

7.Millaisia turvapaikanhakijoita Suomeen tulee Morian pakolaisleiriltä Kreikasta?

Oikea vastaus:

Lapsia, jotka ovat olleet leirillä ilman huoltajaa.

8.Mitä ikävää leirillä tapahtui pari päivää sitten?

Oikea vastaus:

Leiri tuhoutui tulipalossa.

9.Mikä on heikentänyt viljojen satonäkymiä?

Oikea vastaus:

Viime viikkojen runsas sade.

10.Millaista vahinkoa sade on aiheuttanut?

Oikea vastaus:

Sade on pysäyttänyt sadonkorjuun, pehmentänyt pellot, ja lisäksi se heikentää viljojen laatua.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä