yle.fi-etusivu

Perjantai 12.1.2018

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Kuinka monta työpaikkaa Nokia vähentää Suomesta?

Oikea vastaus:

80.

2.Mitä Nokia on luvannut tehdä?

Oikea vastaus:

Se on luvannut auttaa uuden työpaikan etsimisessä, jos työntekijä saa potkut.

3.Millä teollisuuden aloilla menee hyvin?

Oikea vastaus:

Metalliteollisuudella ja metsäteollisuudella.

4.Miltä näyttää lähivuosien taloustilanne?

Oikea vastaus:

Hypoteekkiyhdityksen mukaan kasvu jatkuu.

5.Miten rakennusalalla mene?

Oikea vastaus:

Hyvin. Rakentaminen on nyt vilkasta.

6.Nousevatko vuokrat lähivuosina paljon?

Oikea vastaus:

Todennäköisesti eivät nouse, koska uusia asuntoja rakennetaan paljon.

7.Milloin olivat kuningatar Elisabetin kruunajaiset?

Oikea vastaus:

Vuonna 1953.

8.Mitä kuningatar nyt sanoo kruunajaisista?

Oikea vastaus:

Kruunu oli raskas ja vaunut olivat epämukavat.

9.Miksi energiajuomat ovat vaarallisia?

Oikea vastaus:

Energiajuomissa on niin paljon kofeiinia, että ne voivat aiheuttaa sydänkohtauksen.

10.Miksi nuoret juovat paljon energiajuomia?

Oikea vastaus:

Monet pelaavat tietokoneella koko yön ja pysyvät hereillä kofeiinin avulla.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Presidentinvaalit 2018

Presidenttiehdokkaat Merja Kyllönen, Laura Huhtasaari, Sauli Niinistö, Pekka Haavisto ja Nils Torvalds saapumassa Ehdokkaat esiin -presidentinvaalitenttiin Madetojan saliin Oulussa.

Kahdeksan ehdokasta pyrkii Suomen presidentiksi. Katso, minkälaisia ehdokkaat ovat.

Suomi 100: Suomalainen juttu

Kaatosade kadulla.

Suomi 100: Terveisiä Suomi-kouluista

Paljon onnea suomi -kortti

Suomi 100: Suomi-koulujen opettajat

Maila Eichhorn

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Kuva Luksian videoblogisarjan lopetusjaksosta.

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä