Perjantai 12.1.2018 (radio)


Nokia irtisanoo

Nokian pääkonttori Espoossa.
Nokia on nykyään tietoliikennealalla. Kuva: Markku Ojala / AOP

Verkkofirma Nokia vähentää työpaikkoja. Nokia vähentää Suomesta 80 työpaikkaa.

Nokia arvioi aikaisemmin, että sen pitää vähentää melkein 200 työpaikkaa. Nokian ja sen työntekijöiden yhteistyöneuvotteluissa määrää voitiin pienentää. Joillekin työntekijöille löytyi Nokiasta uusi tehtävä.

Lisäksi Nokia auttaa työntekijöitä löytämään uutta työtä, jos he nyt menettävät työpaikan.

Talous kasvaa

Mies hitsaa teräspalkkia.
Metalliteollisuudella menee hyvin. Kuva: Mika Moksu / Yle

Suomen talous kasvaa. Suomen Hypoteekkiyhdistys kertoo, että talous kasvaa nyt nopeasti.

Kasvu on nopeaa etenkin metalliteollisuudessa ja metsäteollisuudessa. Myös matkailualalla menee hyvin.

Hypoteekkiyhdistys arvioi, että kasvu jatkuu vielä monta vuotta.

Asuntoja rakennetaan

Keskustakirjaston rakennustyömaa Helsingissä.
Uusia asuntoja rakennetaan paljon. Kuva: Jani Saikko / Yle

Suomessa rakennetaan paljon asuntoja. Rakentaminen on vilkasta, koska Suomen talous kasvaa. Etenkin kerrostaloja rakennetaan enemmän kuin kymmeniin vuosiin.

Asuntojen rakentaminen vaikuttaa esimerkiksi vuokriin. Uusia asuntoja on niin paljon, että vuokrat eivät ehkä nouse enää niin nopeasti kuin ennen. Se on hyvä uutinen monelle vuokralaiselle, koska vuokrat ovat viime vuosina nousseet nopeammin kuin hinnat.

Tiedot ovat laitokselta, jonka nimi on Pellervon taloustutkimus.

Kuningatar Elisabet

Kuningatar Elisabet
Britannian kuningatar Elisabet II. Kuva: Pool / EPA

Britannian kuningatar Elisabet on antanut harvinaisen haastattelun BBC:lle. Kuningatar kertoi kruunajaisista, jotka järjestettiin vuonna 1953. Silloin nuori kuningatar sai vallan merkit, esimerkiksi kruunun.

Nyt 65 vuotta myöhemmin kuningatar Elisabet sanoo, että kruunu oli päässä raskas. Se painoi paljon. Myös vanhat vaunut olivat epämukavat, kuningatar kertoo. Elisabet meni kruunajaisiin kullatuilla vaunuilla, joita hevoset vetivät.

Energiajuomat

Energiajuomatölkkejä
Energiajuomat eivät sovi lapsille. Kuva: Juulia Tillaeus / Yle

Nuoret käyttävät energiajuomia väärin. Nuoria on joutunut Suomessa sairaalaan energiajuomien takia. Ulkomailla nuoria on jopa kuollut.

Energiajuomissa on tosi paljon kofeiinia. Siksi ne vaikuttavat sydämeen. Iso kofeiinimäärä voi aiheuttaa sydänkohtauksen.

Lastenlääkäri Timo Sillanpää sanoo, että lasten ei pidä juoda energiajuomia ollenkaan.

Nuoret juovat energiajuomia usein siksi, että he eivät nuku tarpeeksi. Monet pelaavat tietokoneella koko yön ja pysyvät hereillä kofeiinin avulla.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Vuoden selväsanainen 2018

Kaksi naista. Toisella on kädessä mattopiiska ja toisella kunniakirja.

Vuoden selväsanainen on valittu. Voittaja on Kela-tärpit.

Suomen opiskelijoita: Valmistava luokka

Lapsia istumassa pulpeteissa, opettaja istuu myös

- Missä pallo on? kysyy opettaja Aleksi Koskinen. Valmistavan luokan koululaiset opiskelevat suomen kieltä.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Kuva Luksian videoblogisarjan lopetusjaksosta.

Uutisluokan päivä 2018

Kolme naisopiskelijaa.

Mukana myös Helsingin aikuisopiston peruskoulu

Suomen taidetta selkokielellä

Eero Järnefelt: Raatajat rahanalaiset/Kaski (1893).

Ateneumin selkokielinen ääniopas

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä