Perjantai 1.2.2019 (radio)

Suomi antaa rahaa vapaaehtoisille palaajille

Paperiton turvapaikanhakija istuu sängyllä.
Suomi antaa rahaa ihmisille, jotka palaavat kotimaahan vapaaehtoisesti. Kuva: Carolus Manninen / Yle

Suomessa on monta tuhatta ihmistä, joilla ei ole oleskelulupaa. He ovat saaneet kielteisen turvapaikkapäätöksen. Suomi haluaa, että he palaavat kotimaahan.

Suomi on nostanut rahasummaa, jonka ihminen saa, jos palaa vapaaehtoisesti. Suurimman määrän tukea voivat saada turvapaikanhakijat, joiden kotimaa on Irak, Afganistan tai Somalia.

Suomi toivoo, että isompi raha houkuttelee ihmisiä palaamaan.

Vanhusten hoitoa parannetaan

Vanhus juo kahviaan. Mehulasi ja voileipälautanen ovat myös pöydällä.
Vanhusten hoitoa yritetään parantaa. Kuva: Jyrki Lyytikkä / Yle

Poliitikot, hoivayritysten edustajat ja hoitajien edustajat pitivät tänään kokouksen, jossa he puhuivat vanhusten hoidosta. Kokouksessa kaikki olivat samaa mieltä asioista.

Yritykset huolehtivat siitä, että hoivakodeissa on oikeasti hoitajia tarpeeksi paljon.

Lisäksi sovittiin monta muuta asiaa, joilla parannetaan vanhusten hoitoa.

YK moittii Suomea

Petra Biret Magga-Vars ja Ulla Magga
Saamelaiskäräjät päättää Suomen saamelaisten asioista. Kuva: Vesa Toppari / Yle

YK:n ihmisoikeuskomitea moittii Suomea.

Komitea sanoo, että Suomi on loukannut saamelaisten oikeuksia. Loukkaus tapahtui, kun suomalainen oikeus päätti eri tavalla kuin Saamelaiskäräjät.

Saamelaiskäräjät oli päättänyt, että se ei hyväksy joitakin ihmisiä ehdokkaiksi vaaleihin. Oikeus päätti hyväksyä ehdokkaat.

Saamelaisilla on itsemääräämisoikeus. Saamelaiskäräjät on Suomen saamelaisten korkein poliittinen elin.

Pilkkijän pitää olla tarkka

Ilkka Sjöman pilkillä
Pilkkiminen on kalojen onkimista talvella. Jäässä on reikä. Kuva: Antti Eintola / Yle

Talvella moni suomalainen tykkää käydä pilkkimässä eli onkimassa jäällä.

Jäähän pitää tehdä reikä. Perinteisesti reikä tehdään kairalla, jota pyöritetään jäällä. Nyt on myös kairoja, jotka toimivat sähköllä.

Lääkärit varoittavat, että sähkökairan kanssa pitää olla tarkka. Se voi jäädä kiinni ja aiheuttaa käsivamman.

Lunta sataa lisää

Eeva Korhonen pitää pihan omin käsin puhtaana.
Eeva Korhonen lapioi lunta Kuva: Petri Vironen / Yle

Etelä-Suomessa on todella paljon lunta. Näin paljon lunta ei ole ollut moneen vuoteen.

Viikonloppuna lunta sataa lisää Etelä- ja Keski-Suomeen. Tiheä lumisade eli lumipyry alkaa lauantai-iltana.

Lunta voi tulla 20 senttiä lisää. Lisäksi on kova tuuli.



Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä