Perjantai 12.4.2019

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Miksi oikeus määräsi sakkorangaistuksen toimittaja Johanna Vehkoolle?

Oikea vastaus:

Vehkoo on oikeuden mielestä loukannut Junes Lokan kunniaa.

2.Missä Vehkoo teki teon?

Oikea vastaus:

Facebookissa, jossa hän kirjoitti, että Lokka on rasisti ja natsi.

3.Minkä rikoksen Lokka on ehkä tehnyt?

Oikea vastaus:

Hän latasi Facebookiin ja Youtubeen videon, joka ehkä loukkaa maahanmuuttajia ja muslimeja.

4.Missä oli tulipalo?

Oikea vastaus:

Lapissa Kittilän Levillä.

5.Kuoliko tulipalossa ihmisiä?

Oikea vastaus:

Kyllä, siinä kuoli 3 suomalaista turistia.

6.Mikä on pankkikortin lähimaksun uusi yläraja?

Oikea vastaus:

50 euroa.

7.Miten lähimaksu eroaa muusta korttimaksusta?

Oikea vastaus:

Lähimaksussa ei tarvita tunnuslukua.

8.Joko lähimaksun uusi yläraja toimii kaikissa kaupoissa?

Oikea vastaus:

Ei vielä. Kauppojen pitää päivittää maksupääte.

9.Kuinka paljon Suomessa kului kahvia viime vuonna henkeä kohti?

Oikea vastaus:

10 kiloa.

10.Mikä on suomalaisten lempikahvi?

Oikea vastaus:

Vaaleapaahtoinen suodatinkahvi.

11.Tuleeko viikonlopusta sateinen?

Oikea vastaus:

Ei tule. Sää on viikonloppuna poutainen.

12.Minkälaista säätä on luvassa ensi viikolle?

Oikea vastaus:

Lämmintä säätä. Lämpötila voi nousta 15 asteeseen.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä