Perjantai 12.4.2019 (radio)


Sakkoja kunnianloukkauksesta

Junes Lokka, Martina Kronström ja Johanna Vehkoo Oulun käräjäoikeudessa
Johanna Vehkoo (oikealla) ja Junes Lokka (vasemmalla) oikeussalissa. Kuva: Timo Heikkala / Lehtikuva

Oikeus on määrännyt rangaistuksen toimittaja Johanna Vehkoolle. Vehkoon pitää maksaa sakkoja, koska hän on loukannut Junes Lokan kunniaa.

Junes Lokka on kaupunginvaltuutettu Oulussa. Lokka vastustaa maahanmuuttoa. Vehkoo kirjoitti Facebookissa, että Lokka on rasisti ja natsi. Lokka suuttui ja vei asian oikeuteen.

Vehkoon mielestä on väärin, että oikeus määräsi hänelle sakkoja. Vehkoo aikoo valittaa rangaistuksesta. Se tarkoittaa, että asian käsittely jatkuu.

Samaan aikaan Junes Lokka on itse saanut syytteen rikoksesta. Lokka on ehkä tehnyt rikoksen, kun hän latasi videon Youtubeen ja Facebookiin. Asia käsitellään oikeudessa, koska video ehkä loukkaa maahanmuuttajia ja muslimeja.

Tulipalo Kittilässä

mökin paloa sammutetaan Levillä
Tulipaloa sammutetaan Kittilän Levillä. Kuva: Lapin poliisi

Lapissa on ollut paha tulipalo. Tulipalo oli Kittilän Levillä, jossa on myös talviurheilukeskus.

Tulipalossa kuoli 3 ihmistä. He olivat suomalaisia turisteja.

Tulipalo syttyi perjantaina aamulla kello 3:n jälkeen. Tuli poltti hirsimökin, jossa oli 2 kerrosta.

Lähimaksun yläraja

Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva
Lähimaksussa ei tarvita tunnuslukua. Kuva: Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

Pankkikorttien lähimaksulla voi nyt maksaa jopa 50 euron ostokset. Tähän asti asiakas ei ole voinut käyttää lähimaksua, jos ostokset ovat maksaneet yli 25 euroa.

Lähimaksu tarkoittaa, että asiakkaan ei tarvitse näppäillä tunnuslukua. Hän vain näyttää pankkikorttia maksupäätteelle.

Kaupan pitää kuitenkin päivittää maksupääte, jotta maksupääte hyväksyy uuden 50 euron rajan lähimaksulle. Osa kaupoista ei ole vielä päivittänyt maksupäätteitä.

Suomalaisten lempijuoma

Kahvikuppi kädessä.
Kahvikuppi kuuluu suomalaisen käteen. Kuva: Pexels / Pixabay

Suomalaiset juovat paljon kahvia. Vuonna 2018 kahvia kului 10 kiloa jokaista suomalaista kohti. Se on 3 prosenttia enemmän kuin vuonna 2017.

Suomalaiset juovat eniten suodatinkahvia. Kaupoissa on nykyään paljon erilaisia kahveja, mutta vaaleapaahtoinen suodatinkahvi on suomalaisten lempijuoma.

Keväinen sää

Kaukajärvi on osittain jäässä. Kevät on jo pitkällä.
Sää lämpenee ja kevät etenee. Kuva: Tuula Nyberg / Yle

Sää on viikonloppuna poutainen, eli vettä ei sada.

Lauantaina lämpötila nousee suuressa osassa maata yli 5 asteen. Sunnuntaina lännessä voi olla melkein 10 astetta lämmintä.

Myös ensi viikolla sää on lämmin. Etelässä lämpötila voi olla 15 astetta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä